لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

توليد نوع آزمايشگاهی آنفولانزای مرغی


گروهی از دانشمندان در حال پرورش نوعی از آنفولانزای مرغی هستند که اخيرا در چين مشاهده شده است تا از اين طريق بتوان روش انتقال آن به انسان و ميزان خطرات ناشی از شيوع آن را محاسبه کنند.

به گزارش خبرگزاری « رويترز» اين نوع از آنفولانزای مرغی (H7N9) هم اکنون در چند آزمايشگاه بسيار امن و پيشرفته در نقاط مختلف جهان مورد بررسی است و دانشمندان می گويند که آمادگی برای احتمال شيوع آن بسيار ضروری است.

اين نوع از آنفولانزای مرغی تا اوايل سال جاری ميلادی کاملا ناشناخته بود. براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی براثر بروز اين ويروس در ماه فوريه در کشورهای چين وتايوان حداقل ۱۳۳ نفر مبتلا شده و از آن عده ۴۵ نفر جان خود را از دست دادند.

دانشمندانی که اين تحقيقات را آغاز کرده اند می گويند که اگر اين ويروس قابليت های لازم برای انتقال به بدن انسان و تاثير گذاری روی سيستم دفاعی بدن را پيدا کند اپيدمی ناشی از شيوع آن بسيار خطرناک خواهد بود. به همين خاطر ضروری است که تا پرورش و ايجاد تغييرات ژنتيک در اين ويروس و آزمايش آن روی حيوانات، خطرات احتمالی ناشی از شيوع آن را شناخت.

يکی از پژوهشگران که به نمايندگی از بيست و دو دانشمندی که در نقاط مختلف جهان روی اين تحقيقات کار می کنند در مطلبی در مجله علمی « نيچر» می نويسد:« احتمال شيوع اين نوع ويروس آنفولانزای مرغی در طبيعت وجود دارد و فقط از طريق پرورش آزمايشگاهی آن می توان نحوه تسری آن به بدن انسان و چگونگی وقوع يک اپيدمی را شناخت و برای مقابله با آن آماده شد»

خبرگزاری « رويترز» از قول اين پژوهشگران می افزايد با پيشبرد يک چنين تحقيقاتی جامعه پزشکی و ادارات مسئول می توانند دامنه خطرات و نحوه انتقال چنين ويروسی را بررسی کرده و با سرعت بيشتر و اتکا به اطلاعات دقيق تری اقدامات پيشگيرانه مثل توليد دارو و واکسن های لازم را انجام دهند.

اما انجام يک چنين تحقيقاتی همواره بحث برانگيز بوده است. طی دو سال گذشته وقتی که گروهی از دانشمندان چين تحقيقات مشابهی روی يک نوع ديگر از ويروس آنفولانزای مرغی را آغاز کردند يک بحث بين المللی آغاز شد و گروهی از دانشمندان چنين روشی را خطرناک توصيف کردند.

در اواخر سال ۲۰۱۱ پس از شروع چنين تحقيقاتی در مورد نحوه شيوع ويروس آنفولانزای مرغی (H7N9) کميته مشورتی آکادمی علوم آمريکا تا آن حد با اين روش مخالفت کرد که چاپ مطالب علمی مربوط به اين تحقيقات را ممنوع کرد.

اين نهاد دليل تصميم بی سابقه خود را احتمال انتقال اين اطلاعات حساس به افراد و گروههای غير مسئول و خطرناک اعلام کرده که ممکن است از ويروس های خطرناک برای مقاصد تروريستی استفاده کنند.
همزمان سازمان بهداشت جهانی، نهادهای امنيتی آمريکا و مراکز بين المللی تحقيقات درمورد آنفولانزای مرغی ضمن هشدار در مورد خطرات ناشی از توليد ويروس های ناشناخته در محيط آزمايشگاهی خواستار انجام اقدامات امنيتی شديدتری شدند.

با اين همه دانشمندانی که قصد دارند به اين تحقيقات ادامه دهند می گويند خود طبيعت بزرگترين خطرها را برای ما انسانها در بردارد و بدون تقبل حدی از ريسک نمی توان اين خطرات را به موقع شناخت و از آن پيشگيری کرد.
XS
SM
MD
LG