لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

«تولد يک موزه»؛ لوور به ابوظبی می رود


«تولد يک موزه» نام نمايشگاهی است که روز دوشنبه ، دوم ارديبهشت ماه در شهر ابوظبی افتتاح شد.
اين نمايشگاه اولين تلاش همه جانبه موزه لوور پاريس برای نمايش قسمتی از مجموعه خريداری شده برای شعبه اين موزه در ابوظبی است.
موزه لوور ابوظبی قرار است تا دو سال ديگر در اين شهر متولد شود. در اين نمايشگاه ۱۳۰ اثر تاريخی- هنری که بيشتر آنها برای اولين بار در معرض ديد همگان قرار گرفته، نمايش داده می شود.
بنا به گفته موزه داران لوور، موزه لوور ابوظبی قرار است هم يک موزه جهانی باشد، به اين معنا که آثار به نمايش داده شده متعلق به تمدن های مختلف از ابتدا تا زمان حال است و هم اينکه اين آثار به گونه ای چيده می شود که حالت گفت و گو را در ذهن بيننده ايجاد کند و ماهيت چندگانه خلاقيت هنری را به نمايش بگذارد.
اين نمايشگاه هشت غرفه دارد و در تمام اتاق های آن ، آثار به گونه ای چيده شده اند که بيانگر تنوع فرهنگی- تمدنی باشند.
در کنار مجسمه مرمری قيصر روم، مجسمه شاهزده ای از هند ايستاده است. مجمسه شاهزاده خانم باختری در کنار شمايلی قبرسی و تابلوی آنترو پومتری ايو کلاين قرار دارد.
بر روی يک ميز قرآنی عتيقه را در کنار کتاب تلمود يهوديان و يک نماد مسيحی می توان ديد.
الهه ای هندی در کنار پيکر زخمی عيسی مسيح جای داده شد و تابلوهای نقاشی ، هر يک داستان هايی از زندگی مردمان عصر خود را روايت می کنند و در پاره ای از آنها برهنگی به وضوح ديده می شود.
يک تابلو از پيکاسو هم که برای اولين بار به نمايش درآمده است.
موزه داران لوور تاکيد دارند که يک چنين مجموعه ای شايد برای اولين بار باشد در زير يک سقف گرد آمده و هدف از نمايش آن ، بيان اين واقعيت است که فرهنگ ها و تمدن ها با يکديگر در حال تبادل و درهم آميختگی هستند.
ما اين آثار را فقط برای زيبايی آنها انتخاب نکرده ايم اين کارها می بايست به هم بخورند و با هم يک مجموعه را بسازند. اينها فقط شاهکارهايی نيستند که در کنار هم گذاشته شده باشند. اينها با هم مرتبطند، رودروی هم قرار دارند و با يکديگر سخن می گويند. اين برای ما بسيار مهم بوده و روش کار موزه داران برای انتخاب اين آثار می باشد.
نمايشگاه تولد يک موزه بدون حرف و حديث هم نبوده است. بسياری از سايت های خبری معتقدند اين نمايشگاه تلاشی است از سوی موزه لوور پاريس برای اندازه گيری ميزان صبر و تحمل مقامات اماراتی در نمايش نمادهای فرهنگی تمدن های ديگر.
يک خبرنگار فرانسوی هم در گفت و گو با راديو فردا از انتقادهايی می گويد که در فرانسه از اين پروژه شده است: «در فرانسه مردم اعتقاد دارند که لوور فرانسوی است برای آنها تصور آنکه لوور در جايی ديگر غير از فرانسه باشد سخت است. آنها می گويند ما فرهنگ و نشان فرانسه را فروخته ايم. در حالی که به نظر آنها فرهنگ فروشی نيست.»
نمايشگاه تولد يک موزه تا ۲۹ تيرماه ۱۳۹۲ در شهر ابوظبی ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG