لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

بلر: ایران مبارزه ای میان اعتدال و تندروی


تونی بلر نخست وزیر بریتانیا در جمع صاحبان سرمایه در دوبی سخنرانی کرد
تونی بلر نخست وزیر بریتانیا در جمع صاحبان سرمایه در دوبی سخنرانی کرد

تونی بلر، روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر در دبی گفت ایران در مرکز «مبارزه ای عظیم » بین نیروهای اعتدال گرا و تندرو در جهان قرار دارد.


او گفت: « ما باید در برابر چالش های استراتژیکی که دولت ایران، و نه مردم آن و احتمالا نه ت م ام عوامل درون دولت در برابر ما قرار داده بایستیم. آنها که سیاست های دولت ایران را تعیین می کنند می خواهند ما را در لبنان، عراق و فلسطین شکست دهند. ما در پاسخ باید اعمال آنها را افشا کنیم و برای جلوگیری از آن ائتلافی تشکیل دهیم که دست تندروها را از تمام منطقه کوتاه کند.»


آقای بلر در این رابطه بر اهمیت حمایت روشن و آشکار همه کشورهای معتدل و میانه رو منطقه تاکید کرد.


او گفت:« آنها بهتر از ما می دانند چه کسانی و چرا، بر سر راه پیشرفت آنها ایستاده اند. »


رادیو فردا در گفت و گویی با مایک گیپس ( Mick Gapes ) رییس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا و جانشین دانالد اندرسن که اکنون به مجلس لردها رفته است پرسید آیا آنچه تونی بلر در دوبی درباره ایران گفت ، سیاست خارجی جدید بریتانیا در برابر ایران است ؟


رییس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا می گوید تونی بلر خط مشی سخت تری در مقابل ایران اتخاذ کرده است

آقای گیپس در پاسخ گفت:« من فکر می کنم این خط مشی سخت تری در قیاس با گذشته است که اکنون آقای بلر آشکارا مطرح می کند. او چند هفته پیش نیز در صحبت سالانه خود در گیلد هال ( Guild Hall ) که خط مشی دولتش را بیان می کند، در مورد روش های ایران ابراز نگرانی کرد و به حمایت ایران از گروه های تروریستی ، حزب الله و نقش ایران در خراب کاری های عراق تاکید کرد. »


مایک گیپس گفت از نظر وی، آقای بلر، در سخنرانی خود در دوبی ، گفتاری به مراتب تندتر از گذشته داشت.


مایک گیپس در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که به اعتقاد وی، چرا تونی بلر در صحبت هایش میان مردم ایران و حتی بخشی از دولت ایران که میانه روها باشند تفاوت قائل شد، گفت :« من فکر می کنم این کاملا روشن است. او و دولت بریتانیا بر این نظر هستند که اکثریت مردم ایران خواهان جنگ و درگیری با همسایگانشان نیستند.»


وی گفت:«مردم ایران می خواهند به ضوابط بین المللی احترام گذارند. با توجه به تاریخ طولانی ایران و نقش استراتژیک مهمی که در منطقه دارد خواست اکثریت مردم ایران جلب احترام نیروهای بین المللی و ایجاد رابطهای صلح آمیز در منطقه است.»


تونی بلر و دولت بریتانیا بر این نظر هستند که اکثریت مردم ایران خواهان جنگ و درگیری با همسایگانشان نیستند

آقای گیپس افزود :« موضوع ایران مورد بحث های متعددی است. برخی به سیاست مهار ایران معتقد هستند اما ما، دولت بریتانیا همواره خواهان سیاست تعامل و گفت وگو با ایران بوده ایم. »


اما آیا این سیاست که به شکست منتهی ن شد ه است؟


مایک گیپس در پاسخ می گوید: « بله درست این همان نکته ای ا ست که می خواهيم بگوییم شکست در مذاکرات و سرپیچی دولت ایران از خواست های بین المللی ، باعث یاس و ناامیدی از دولت ایران شده و نتیجه آن همین صحبت نخست وزیر بلر است که بر آن است باید روش سخت تری در رابطه با ایران در پیش گرفت.»


XS
SM
MD
LG