لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

بازگشت بينايی به موش ها از طريق تزريق چشمی


از دست دادن بينايی چشم به دلايل مختلف، از بيماری های «رتينو پيگمنتوزا» يا «دژنراسيون ماکولا» (تخريب لکه زرد شبکيه) توان انسان را در حس کردن پرتوهای نور تحت تأثير قرار می دهد، و همين مسأله زندگی بيمار بسياری را در سراسر جهان با دشواری های زيادی مواجه ساخته است.

خوشبختانه يافته های پژوهشی جديد بر روی موش های آزمايشگاهی نشان داده که در آينده نزديک می توان اين دسته نابينايی ها را از طريق تزريق درون چشمی درمان کرد.

به نوشته سايت «ياهو»، در تحقيق علمی تازه ای دانشمندان نوعی ماده شيميايی با نام «آکريلاميد آزوبنزن کوآترناری آمونيوم» (يا AAQ) را به چشم تعدادی موش آزمايشگاهی نابينا تزريق کردند. پيش تر «اِی. اِی. کيو.» به عنوان نوعی ماده مؤثر بر روی سلول های عصبی شناخته شده بود، زمانی که دانشمندان ماده فوق را به صورت مستقيم به درون چشم موش های آزمايشگاهی تزريق کردند، اين جانداران مجدداً توانايی حس کردن پرتوهای نور را بازيافتند.

به رغم پيشرفت حاصل شده، پژوهشگران می گويند در اين مرحله هنوز نمی توانند به طور قطع اعلام نظر کنند که تزريق درون چشمی موش های آزمايشگاهی چه ميزان بينايی را به اين حيوانات بازگردانده است. تا به اين لحظه همين قدر می دانيم که موش های نابينا پس از تزريق ماده «اِی. اِی. کيو.» زندگی معمولی خود را از سر گرفته اند.

ماده «اِی. اِی. کيو.» تا کنون تنها بر روی موش های آزمايشگاهی امتحان شده، قرار است دانشمندان سری جديد آزمايش ها را بر روی ميمون ها انجام دهند. اين پژوهشگران اميدوارند در نهايت مشخص کنند آيا ماده فوق در درمان بيماری های «رتينو پيگمنتوزا» يا «دژنراسيون ماکولا» در انسان ها قابل استفاده است يا خير.

اما حتی اگر آزمايش های ياد شده دست آخر نشان دهند که ماده «اِی. اِی. کيو.» بر روی انسان ها نيز مشابه موش ها عمل می کند، تزريق منظم راه حل مناسب درمانی در انسان ها نخواهد بود، دليل اين امر هم تأثير ۲۴ ساعته ماده «اِی. اِی. کيو.» است که نيازمند تجديد تزريق بعد از طی اين زمان است.
XS
SM
MD
LG