لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

انتخاب «زشت ترين جانور» جهان


سازمان دهندگان مسابقه غير متعارف «زشت ترين جانور»، يک گونه از ماهی های ساکن اعماق اقيانوس آرام، موسوم به «حُباب ماهی» (blobfish)، را به عنوان بدشکل ترين حيوانِ کُره زمين معرفی کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رأی ياد شده روز پنج شنبه، ۲۱ شهريور ماه، اعلام شد و بدين ترتيب اين ماهی عجيب - که چهره اش پيرمردی بداخلاق را تداعی می کند، - با رأی ۳۰۰۰ شرکت کننده، عنوان برنده مسابقه را از آن خود کرد.
رأی دهندگان برای داوری در اين رقابت طنزآميز در يک نظرسنجی اينترنتی شرکت کردند که با هدف افزايش آگاهی عُموم مردم از گونه های جانداران بدشکل ترتيب داده شده بود.
حباب ماهی، برنده مسابقه زشت ترين جانور، نوعی آبزی صورتی رنگ است که توانايی تحمل فشار خُرد کننده اعماق اقيانوس را دارا است. اين جانور نه چندان خوش چهره که از بد روزگار اين روزها قربانی صيد بی رويه بشر در آب های عميق شده، با کسب ۷۹۵ رأی مقام اول مسابقه را کسب کرد.
در ميان رقبای حباب ماهی برای کسب عنوان زشت ترين جانور کُره زمين، «کاکاپو» در جايگاه دوم قرار گرفت، اين حيوان نوعی طوطی شِبهِ-جُغد و پرنده ای ناتوان از پرواز است که در نيوزلند زندگی می کند. عنوان سومين حيوان نازيبا نيز به «ماهی راه رونده» تعلق گرفت که نوعی دوزيست بومی کشور مکزيک است.
از ديگر حيوانات بد شکل در اين فهرست می توان به ميمون «پروبوسکيس» اشاره کرد که علامت شاخص اين پستاندار اندام تناسلی قرمز رنگ، دماغ بزرگ و شکمی گرد و برآمده است.
در مجموع حدود ۸۸۰۰۰ نفر از وب سايت اين مسابقه بازديد کرده و در نظرسنجی برای انتخاب زشت ترين حيوان جهان شرکت کردند. آماری که، به باور دست اندرکاران اين برنامه، خود نشان دهنده محبوب بودن موضوع در ميان کاربران بوده است. کورالی يونگ از اعضای «انجمن علوم بريتانيا» که برگزاری نظرسنجی و اعلام نتايج را برعهده داشت، درباره دليل اقبال مردم به چنين موضوعی گفت: «فعاليت هايی از اين قبيل راهی پرنشاط برای ايجاد گفت و گو بين مردم ايجاد می کند.»
جالب آنکه جايزه حباب ماهی به عنوان برنده اين رقابت، ساخت ماکت بزرگی از اين جانور به عنوان نماد انجمن حفاظت از حيوانات زشت خواهد بود؛ انجمنی که متشکل از تعدادی چهره «کُمدی ايستاده» است که آنطور که خودشان اعلام کرده اند برای اطلاع رسانی درباره «کودکانِ کم بهره از زيبايیِ مادر طبيعت» راه اندازی شده است.
XS
SM
MD
LG