لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

بحران ملوانان در روزنامه های بریتانیایی


روزنامه اقتصادی فاينانشيال تايمز، روز جمعه خبر می دهد که ايران و بريتانيا می خواهند تنش بين دو کشور در مورد دستگيری ۱۵ ملوان بريتانيايی را کاهش دهند.
روزنامه اقتصادی فاينانشيال تايمز، روز جمعه خبر می دهد که ايران و بريتانيا می خواهند تنش بين دو کشور در مورد دستگيری ۱۵ ملوان بريتانيايی را کاهش دهند.

ادامه بازداشت ملوانان بريتانيايی توسط ايران و پخش تصاوير آنها در تلويزيون در حالی که از ورود غير مجاز به آب های ايران عذر خواهی می کنند در روزنامه های بريتانيا بازتاب گسترده ای داشته است.


کانالی برای گفتگو


روزنامه اقتصادی فاينانشيال تايمز، روز جمعه خبر می دهد که ايران و بريتانيا می خواهند تنش بين دو کشور در مورد دستگيری ۱۵ ملوان بريتانيايی را کاهش دهند.


به گفته اين روزنامه مقامات بريتانيايی دريافت نامه ای از سوی ايران را به عنوان باز شدن کانالی برای گفت وگو تلقی کردند.


به نوشته فاينانشيال تايمز، در اين نامه ورود غيرقانونی بريتانيا به آبهای ايران محکوم شده و از بريتانيا خواسته تا تضمين دهد که از تکرار چنين وقايعی جلوگيری کند.



فاینانشیال تایمز:برخی از مقامات بريتانيايی معتقدند که يک امکان برای حل بحران کنونی بين ايران و بريتانيا می تواند تشکيل کميسيونی باشد تا مرزهای آبی بين ايران و عراق را مشخص کند.

اين روزنامه می نويسد بريتانيا به اين نامه پاسخ داده ولی محتوای نامه را فاش نکرده است.


به نوشته فاينانشيال تايمز برخی از مقامات بريتانيايی معتقدند که يک امکان برای حل بحران کنونی بين ايران و بريتانيا می تواند تشکيل کميسيونی باشد تا مرزهای آبی بين ايران و عراق را مشخص کند.


نقش مهم اتحادیه اروپا


روزنامه اينديپندت در روز ۳۱ مارس، در مقاله ای در مورد نقش مهمی که اتحاديه اروپا برای حل بحران ملوانان بريتانيايی می تواند ايفا کند نوشت.



اینیدپندت:مسوولان اروپا اگر چه در اين مرحله حساس حق دارند بحران را شعله ور نکنند ولی احتياط نبايد به انفعال مبدل شود.

به نوشته اين روزنامه اتحاديه اروپا در ايران دارای احترام بيشتری است تا شازمان ملل و يا بريتانيا. به نوشته اينديپيدنت اتحاديه اروپا مهمترين شريک اقتصادی ايران است و ۴۰ درصد واردات ايران از کشورهای عضو اتحاديه وارد ايران می شود.


اينديپندت می نويسد مقامات اروپايی مانند آنجلا مرکل صدراعظم آلمان که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد خواهان آزادی هر چه سريعتر ملوانان شده است و خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اروپا گفت ايران اشتباه بزرگی کرده است. اين روزنامه می افزايد ولی در مورد احتمال تعليق روابط تجاری با ايران صحبتی نکردند.


اينديپندنت می افزايد مسوولان اروپا اگر چه در اين مرحله حساس حق دارند بحران را شعله ور نکنند ولی احتياط نبايد به انفعال مبدل شود.


اينديپندت در پايان می افزايد اگر ملوانان بزودی آزاد نشوند اتحاديه اروپا بايد کاری بکند که تهران تمامی وزنه آن را احساس کند.


تونی بلر بر سر دوراهی


روزنامه گاردين در مورد بعد امريکايی اين بحران می نويسد. به نوشته اين روزنامه اگر چه ملوانان دستگير شده دارای مليت بريتانيايی هستند و نه امريکايی ولی نو محافظه کاران در دولت آمريکا می خواهند هر چه زودتر خود را به برنامه های تلويزيونی برسانند و در اين مورد صحبت کنند.


گاردين می گويد دولت بريتانيا از دولت جرج بوش و کنگره امريکا در خواست کرده که در اين مورد اظهار نظری نکنند.


به نوشته اين روزنامه دولت تونی بلر هميشه خواهان مذاکره ديپلماتيک با ايران برای حل مساله هسته ای بوده و نه حمله نظامی.



گاردین: دولت تونی بلر هميشه خواهان مذاکره ديپلماتيک با ايران برای حل مساله هسته ای بوده و نه حمله نظامی.

گاردين می نويسد پس از سال ها که آمريکا با هر گونه مذاکره ای با ايران را رد می کرد هم اکنون تونی بلر متحدانی مانند کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور در ددولت آمريکا دارد که خواهان گفتگو با ايران هستند.


به نوشته گاردين، تونی بلر می توانست از واشينگتن بخواهد طبل جنگ را به صدا در آورد و يا اينکه به گفتگو دو جانبه با ايران می پرداخت.


اين روزنامه می نويشد آقای بلر راه وسطی را برگزيد به بحران جنبه ای بين المللی داد و از کشورهای ديگر خواست تا با اوردن فشار به ايران کمک کنند.


گاردين می افزايد شرايط کنونی بسيار از سال ۲۰۰۴ نيست که چند نفر از ملوانان بريتانيايی دستگير و به سرعت آزاد شدند. به گفته اين روزنامه سپاه پاسداران که اين ملوانان راد ستگير کرده در ماه های گذشته ضرباتی از جمله دستگيری شش نفر از اعضای سپاه قدس در اربيل عراق توسط نيروهای آمريکايی به ان وارد آمده است.


گاردين می گويد بريتانيا نمی تواند تاثيری بر سپاه پاسداران داشته باشد ولی می تواند بر منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران و شايد حتی بر آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی داشته باشد.


«قطعنامه کافی نیست»



روزنامه دیلی تلگراف نيز در ۳۱ مارس در مقاله ای می نويسد که اگر ايرانی ها از ما متنفرند بايد کاری بکنيم که از ما هم بترسند. اين روزنامه می نويسد ايران به خوبی اطلاع دارد که بريتانيا به دليل حضور نظامی در عراق و افغانستان در موقعيت مساعدی برای آغاز يک جنگ ديگر نيست.


دیلی تلگراف:اگر چه بريتانيا نمی تواند به ايران حمله کند ولی قادر است ضربات اقتصادی و نظامی به اين کشور وارد آورد.

به نوشته دیلی تلگراف ملوانان بريتانيايی در حال انجام وظيفه از جانب دولت عراق و سازمان ملل بودند و درست و اشتباه بودن حمله به عراق نمی تواند ربطی به جنايتکار بودن ربودن ملوانان بريتانيايی داشته باشد.


به نوشته دیلی تلگراف اگر چه بريتانيا نمی تواند به ايران حمله کند ولی قادر است ضربات اقتصادی و نظامی به اين کشور وارد آورد.


اين روزنامه می نويسد که دارايی های ايران را می تواند در اختيار بگيرد و در دراز مدت از مخالفان دولت ايران حمايت کند و حتی حملاتی تاکتيکی به تاسيسات نظامی ايران کند.


دیلی تلگراف می افزايد بريتانيا نبايد عملکرد خود را محدود به چند قطعنامه نمايد چون آن را آيت الله ها نشانه ضعف می بينند.






XS
SM
MD
LG