لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

آزادی پرستاران بلغاری پس از هشت سال زندان


سخنگوی وزارت امور خارجه بلغارستان اعلام کرد که این شش نفر بلافاصله پس از رسیدن به خاک بلغارستان مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه بلغارستان اعلام کرد که این شش نفر بلافاصله پس از رسیدن به خاک بلغارستان مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت.

دولت فرانسه روز سه شنبه، ۲۴ ژوئیه، اعلام کرد که پنج پرستار و پزشک بلغاری که به مدت هشت سال در لیبی زندانی بوده و متهم به آلوده کردن کودکان لیبیایی به ویروس «اچ ای وی»، شده بودند به کشورشان بازگشتند.


پنج پرستار بلغاری و یک پزشک فلسطینی تبار که ملیت بلغاری دارد که از سال ۱۹۹۹ تاکنون در زندان به سر بردند، گفته اند که بیگناهند و در زیر شکنجه ناچار به اعتراف شده اند.


آنها در ابتدا محکوم به اعدام شدند ولی پس از آن که اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به خانواده های «کودکان قربانی» شد محکومیت آنها به حبس ابد تقلیل یافت.


به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، سیسیل سرکوزی، همسر نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه که برای آزادی این زندانی ها میانجیگری می کرد، به تریپولی، پایتخت لیبی رفته و هواپیمای ریاست جمهوری فرانسه را در اختیار این پرسنل پزشکی قرار داده تا به بلغارستان برگردند.


سخنگوی وزارت امور خارجه بلغارستان اعلام کرد که این شش نفر بلافاصله پس از رسیدن به خاک بلغارستان مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت و به مدت چند روز تحت نظر آزمایش های پزشکی قرار می گیرند.


اتحادیه اروپا از لیبی خواسته بود که طبق توافقنامه مبادله زندانی ها با بلغارستان که در سال ۱۹۸۴ به امضاء رسیده، این افراد را هر چه سریعتر به بلغارستان باز گرداند.


بسیاری آلوده شدن کودکان لیبیایی به ویروس «اچ ای وی» را به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در بیمارستان های لیبی دانسته اند.


XS
SM
MD
LG