لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

مذاکرات بوش در بریتانیا در باره ایران و عراق


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و گوردون براون، نخست وزير بريتانيا. (عکس:AFP)
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و گوردون براون، نخست وزير بريتانيا. (عکس:AFP)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا در آخرین روز سفر خود به اروپا روز دوشنبه با نخست وزیر بریتانیا دیدار و درباره برنامه اتمی ایران و موضوع عراق با او گفت وگو کرد.


رييس جمهوری آمريکا سفر خود به اروپا را روز دوشنبه در لندن به پايان می رساند. آقای بوش در اين سفر سعی کرد تا هر چه بيشتر کشورهای اروپايی را تشويق کند تا تحريم های بيشتری عليه ابران به اجرا بگذارند.


پيش از سفر به لندن، آقای بوش با رهبران ايتاليا، فرانسه و آلمان ديدار کرد و همه آنها پشتيبانی خود را از آمريکا برای فشار بيشتر به تهران اعلام کردند.


آقای بوش پيشتر اعلام کرده بود که وی متاسف است تهران بسته پيشنهادی مشوق های اقتصادی و سياسی شش کشور بزرگ را رد کرده است.


وی افزود: چنين کاری نشان می دهد که ايران مردم کشورش را بيش از بيش منزوی می کند.


ايران تاکنون پاسخی رسمی به بسته پيشنهادی نداده است ولی دولت اين کشور اعلام کرده است که توقف غنی سازی را نمی پذيرد.


شورای امنيت تاکنون با تصويب سه قطعنامه تحريمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ايران همچنان از اين دستور سازمان ملل سرپيچی می کند.


رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه با روزنامه آبزرور، از بريتانيا خواست تا پيش از برقراری ثبات در عراق نيروهای خود را از اين کشور خارج نکند.

آمريکا و اتحاديه اروپا اعلام کرده اند در صورتی که ايران بسته پيشنهادی را رد کند و به غنی سازی ادامه دهد، تحريم هايی بيش از آنچه در قطعنامه های شورای امنيت ذکر شده، عليه ايران به اجرا می گذارند.


تظاهرات علیه جنگ عراق


به گزارش خبرگزاری رويترز، در حالی که جرج بوش و گوردون براون در مورد جنگ عراق نيز گفت و گو کرده اند، هزاران نفر روز يکشنبه در مرکز لندن عليه جرج بوش و جنگ پنج ساله عراق تظاهرات کردند.


مقامات بريتانيايی می گويند که تعدادی از اين تظاهرکنندگان در درگيری با پليس زخمی شده و ۲۵ نفر از آنها نيز دستگير شده اند.


رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه ای با روزنامه آبزرور، چاپ لندن از بريتانيا خواست تا پيش از بر قراری ثبات در عراق نيروهای خود را از اين کشور خارج نکند.


آقای بوش به آبزرور گفته است: «جدول زمان بندی برای خروج نيروها از عراق نبايد وجود داشته باشد.»


وی افزود که آقای براون در تماس دائمی با مقام های نظامی بريتانیا است و اين امر جای قدردانی دارد.


سخنان آقای بوش در حالی بيان می شود که بريتانيا اعلام کرده است احتمال دارد تا پايان سال ۲۰۰۸ تمامی نيروهای خود را از عراق خارج کند.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که با وجود وضعيت بی ثبات عراق چنين کاری بسيار دشوار به نظر می رسد. بريتانيا در حال حاضر، حدود چهار هزار و ۲۰۰ سرباز در عراق دارد که اکثر آنها در پايگاهی در جنوب اين کشور و در نزديکی بصره مستقر هستند.


جرج بوش همچنين در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی اسکای نيوز گفت که حضور نظامی آمريکا در عراق برای اين کشور حياتی است و ارتش آمريکا القاعده را در عراق ريشه کن کرده است.


XS
SM
MD
LG