لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

«خاورمیانه با بلندپروازی های اتمی ایران مقابله کند»


آقای بوش گفت که کشورهای خاورمیانه باید با حماس مقابله کنند.(عکس: EPA)
آقای بوش گفت که کشورهای خاورمیانه باید با حماس مقابله کنند.(عکس: EPA)
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در سخنرانی روز یکشنبه خود در مصر، از کشورهای خاورمیانه خواست تا با بلندپروازی های اتمی ایران مقابله کنند.

رييس جمهوری آمريکا که در اجلاس اقتصادی خاورميانه در شرم الشیخ مصر سخن می گفت، با اشاره به اینکه ایران و گروه حماس صلح خاورمیانه را تهدید می کند، خواستار توجه کشورهای عربی به موضوع گسترش دمکراسی در خاورمیانه شد.


جرج بوش از کشورهای اسلامی خواست تا همراه با آمریکا مانع دستیابی ایران به بمب اتمی شوند.


آقای بوش ضمن معرفی ایران به عنوان بزرگترین «حامی تروریسم در جهان»، افزود: «دنیا برای حفظ صلح، نباید به ایران اجازه دهد تا به بمب اتمی دست یابد.»


وی همچنین گفت: «کشورهای منطقه بايد مانع ادامه حمايت ايران و سوريه از تروريسم شده و با حماس مقابله کنند.»


رييس جمهوری آمريکا اظهار داشت: «ما در کنار مردم خوب و قابل احترام ايران و سوريه ايستاده ايم و آنها سزوار زندگی بهتری هستند. اين نفع هر کشور صلح طلب در منطقه است تا مانع اين کشورها برای پشتيبانی از تروريسم شوند.»


رييس جمهوری آمريکا اخيرا در سفر خود به اسرائيل در مورد خطر ايران سخن گفته و اعلام کرده بود: «محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران می خواهد خاورميانه را به قرون وسطی برگرداند.»


مارک رگب، سخنگوی اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در جمع بندی سفر آقای بوش به این کشور گفت: «آمريکا و اسرائيل کاملا هم عقيده هستند که بايد گام های بسيار جدی و قابل لمس عليه جمهوری اسلامی ايران برداشت.»


  • «ما در کنار مردم خوب و قابل احترام ايران و سوريه ايستاده ايم و آنها سزوار زندگی بهتری هستند. اين نفع هر کشور صلح طلب در منطقه است تا مانع اين کشورها برای پشتيبانی از تروريسم شوند.»
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

وی گفت: «طرز نگاه و ديدگاه هر دو کشور به ايران و سياست های حاکمان تهران يکسان است. هر دو کشور، خطرات و عمق تهديد را می بينند و درک می کنند و هر دو می دانند که بايد گام های ديگری که قابل لمس باشد برداشت تا ايران از غنی سازی اورانيوم در تاسيسات هسته ای خود دست بکشد و بداند که ادامه دادن به اين امر، برايش زيان بار است.»


«فلسطین مستقل و ۱۲۰ سالگی اسرائیل»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جرج بوش همچنين در شرم الشيخ از کشورهای خاورميانه خواست که اقتصاد خود را آزادتر سازند، اصلاحات سياسی برای پيشبرد جنبش دمکراسی را عملی کنند و به زنان و جوانان نقش بيشتری در جامعه بدهند.


رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود از رهبران خاورميانه خواست که تغييرات لازم را در اين منطقه بوجود بياورند تا روزی جوامع اين منطقه بر پايه عدالت، تعامل و آزادی استوار باشند.


آقای بوش کشورهای عرب را تشويق کرد تا از طرح صلح آمريکا برای آشتی میان اسرائيل و فلسطينی ها حمايت کنند.


وی افزود: اسرائيل در جشن ۱۲۰ سالگی تاسيس اش يعنی در سال ۲۰۶۸، خود را در کنار يک کشور مستقل فلسطينی خواهد ديد.


رییس جمهوری آمریکا همچنین پیشرفت دمکراسی در ترکیه، افغانستان، اردن، مراکش و عراق را ستود.


از سوی دیگر، آقای بوش روز شنبه در ملاقات با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، گفت: آمريکا کاملا متعهد شده که تا پايان سال جاری ميلادی اسرائيل و فلسطينی ها با يکديگر به توافق برسند.


وی به محمود عباس گفت: « تشکيل يک دولت می تواند پايانی باشد بر رنج فلسطينی هايی که هم اکنون در سرزمين های فلسطينی زندگی می کنند.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت: «اين امر قلب مرا می شکند که پتانسيل عظيم مردم فلسطين چنين از بين می رود.»


استفان هدلی، مشاور امنیت ملی جرج بوش گفت که امکان دارد در آینده نزدیک، رییس جمهوری آمریکا برای سومین بار به منطقه بیاید تا موجبات پیشرفت مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها را فراهم کند.


XS
SM
MD
LG