لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

مذاکرات رهبران آمریکا و آلمان در مورد ایران


جرج بوش و آنگلا مرکل در توکیو. (عکس:EPA)
جرج بوش و آنگلا مرکل در توکیو. (عکس:EPA)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه هشتم ژوييه، گفت که او و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درمورد همکاری بر سر اختلافات مربوط به برنامه هسته ای ايران گفت و گو و تبادل نظر کرده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بوش که به منظور شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در توکيو به سر می برد، افزود:«ما درباره نياز به ادامه همکاری در خصوص ايران صحبت کرديم. آنگلا مرکل نيرويی سازنده در اين مورد به شمار می رود.»


شش قدرت بزرگ جهان یعنی ايالات متحده آمريکا، فرانسه، روسيه، بريتانيا، چين و آلمان به تهران پيشنهاد کرده اند که پيش از آغاز مذاکرات رسمی و در مقابل توقف فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی، به تاسيس يک نيروگاه هسته ای غيرنظامی در ايران کمک رسانند.


تهران نيز در روز چهارم ژوييه به اين بسته پيشنهادی پاسخ داد. تاکنون جزئيات پاسخ ايران به اين بسته پيشنهادی منتشر نشده است، ولی سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران و مذاکره کننده ارشد هسته ای اين کشور، در تماس تلفنی با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته است که تهران پاسخ خود را براساس « تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهيه و ارايه کرده است.»


دولت آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی پاسخ ایران است و در این مورد با متحدانش گفت و گو می کند.


ايران، چهارمين صادرکننده بزرگ نفت در جهان، می گويد فعاليت های هسته ای اش مسالمت آميز است، اما از توقف غنی سازی خودداری می کند که ضمن آنکه می تواند برای سوخت نيروگاه های هسته ای به کار گرفته شود، در صورت تصفيه بيشتر تامين کننده ماده لازم برای توليد بمب های هسته ای خواهد بود.


بر همين اساس، آمريکا و متحدان اروپايی اش مظنون هستند که تهران درصدد توليد بمب های هسته ای است.


خانم مرکل اشاره خاصی در مورد ايران نداشت، اما گفت که از مذاکرات سران گروه هشت در مورد تغييرات آب و هوا و همکاری در زمينه های غذا و سوخت «بسيار راضی» است.


نامه احمدی نژاد به سران هشت کشور


در همین حال محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری ايران، در نامه ای خطاب به سران هشت کشور صنعتی جهان، گفت که آنها به سرعت در يک مسير منتهی به يک پرتگاه خطرناک حرکت می کنند و تاکيد کرد که درخواست آنها برای متوقف کردن غنی سازی را نخواهد پذيرفت.


به گزارش خبرگزاری رويترز، اين نامه روز سه شنبه، هشتم ژوييه، در روزنامه يوميوری ژاپن و همزمان با اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان منتشر شد.


سران کشورهای آمريکا، ژاپن، آلمان، بريتانيا، فرانسه، کانادا، ايتاليا و روسيه اجلاس سالانه خود را در جزيره هوکايدو ژاپن برگزار کرده اند.


محمود احمدی نژاد همچنين تاکيد کرد که ايران حاضر به قبول هيچ خواسته ای که او آنها را «نامشروع» خواند، نيست.


رييس جمهوری ايران، روز دوشنبه، گفته بود که ايران، غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد و آنچه را که تقاضای «غير قانونی» قدرت های بزرگ در اين مورد خواند، رد کرده بود.

رييس جمهوری ايران دراين نامه نوشت که «جهان وارد دوره جديدی از تغييرات بنيادين شده است که به نظم بين المللی کنترل شده توسط يک قدرت پايان می دهد.»


وی با تاکيد بر لزوم تغيير ديدگاه اين کشورها عنوان کرد که «قدرت آمريکا به عنوان تنها ابر قدرت جهان در حال افول است.»


آقای احمدی نژاد پیش از این نیز، نامه هایی به چند نفر از رهبران دنیا از جمله جرج بوش و آنگلا مرکل نوشته، ولی هرگز پاسخی دریافت نکرده است.


XS
SM
MD
LG