لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

«راه اندازی نیروگاه بوشهر به تعویق می افتد»


مقامات آژانس انرژی اتمی روسيه، دوشنبه ۱۲ مارس، اعلام کردند که ساختن نيروگاه هسته ای بوشهر به دليل عدم پرداخت وجوه لازم از سوی ايران به تاخير افتاده است.
مقامات آژانس انرژی اتمی روسيه، دوشنبه ۱۲ مارس، اعلام کردند که ساختن نيروگاه هسته ای بوشهر به دليل عدم پرداخت وجوه لازم از سوی ايران به تاخير افتاده است.

مقامات آژانس انرژی اتمی روسيه، روز دوشنبه ۱۲ مارس، اعلام کردند که ساختن نيروگاه هسته ای بوشهر به دليل عدم پرداخت وجوه لازم از سوی ايران به تاخير افتاده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، نيروگاه ۸۵۰ ميليون دلاری بوشهر که توسط يک شرکت دولتی روسی در حال تاسيس است، در سپتامبر سال ۲۰۰۷ آماده نخواهد بود.


هم اکنون مذاکراتی در تهران بين طرفين ايرانی و روسی برای حل و فصل کردن مساله مالی اين پروژه در جريان است.


«سرگی نويکف»، سخنگوی آژانس فدرال اتمی روسيه گفته است که وقتی پولی نباشد امکان ساختن نيروگاه نیز وجود ندارد.


وی افزود: طبق قرار دادی که بين تهران و مسکو به امضا رسیده است ساختن اين نيروگاه در صورتی ادامه می يابد که ايران ماهی ۲۵ ميليون دلار به شرکت پیمانکار روسی بپردازد.


«سرگی نويکف» می گويد ايران از ماه ژانويه پرداخت پول را متوقف کرده است.


سخنگوی آژانس فدرال اتمی روسيه گفته است که «تاخير در تحويل نيروگاه بوشهر تصميم گيری سياسی نيست.»


وی اظهار داشت: متخصصين ما کاملا حق دارند در مقابل عدم پرداخت پول از سوی ايران ساختن نيروگاه را به عقب بياندازند.


در همین حال، رسانه های روسی روز دوشنبه از قول شخصی که وی را يک «منبع مطلع» در مسکو معرفی کردند، گفتند که اگر ايران از قطعنامه ای شورای امنيت سازمان ملل سرپيچی کند،«کرملين» وارد بازی ضد آمريکايی نخواهد شد


روسيه در اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت و به رغم وعده روسیه برای راه اندازی آن در سال ۲۰۰۰ میلادی، افتتاح این پروژه تاکنون چندین بار به دلايلی که «فنی» خوانده شده به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت پافشاری بر برنامه اتمی خود زير فشار آمریکا و غرب برای تعلیق فعالیت های هسته ای خود قرار گرفته است، راه اندازی نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


با وجود آنکه تحريم های شورای امنیت که در بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی تصویب شد، شامل نيروگاه اتمی بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان ممکن است تشدید تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثيرمنفی داشته باشد.



XS
SM
MD
LG