لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

کمپین حقوق بشر: اعدام‌های سیاسی را پایان دهید


کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای نگرانی خود را در خصوص صدور حکم اعدام برای معترضين به انتخابات سال گذشته رياست جمهوری در ایران اعلام کرده و خواستار توقف اعدام‌های سياسی شد.

در بيانيه اين نهاد مدافع حقوق بشر آمده است: «تاکنون حداقل ۱۱ تن از تظاهرکنندگان توسط قوه قضاييه ايران به مجازات اعدام محکوم شده‌اند. هفت نفری که تاکنون به اعدام محکوم شده و هويت آنها مشخص شده است عبارتند از محمدامين وليان، دانشجوی ۲۰ ساله؛ عبدالرضا قنبری، معلم چهل ساله؛ محترمه بهرامی و محسن دانشپور مقدم (زوج) و پسرشان احمد دانشپور، همراه با دو تن از دوستان نزديک‌شان؛ ريحانه حاج ابراهيم و هادی قائمی (صاحب اين نام هيچ نسبتی با مدير کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران ندارد).»

کمپین همچنین ویدیوی کوتاهی را با هدف افزایش آگاهی بین‌المللی در خصوص «چنین اعدام‌هایی که انگیزه سیاسی دارند» منتشر کرده است.


کمپين بين‌المللی حقوق بشر همچنين می‌گويد که اين ۱۱ تن در دادگاه‌های غیرعادلانه محاکمه شده و محکوم به مرگ شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌افزاید که شواهد ارائه شده علیه این افراد ناکافی بوده و هیچ مجازاتی را توجیه نمی‌کند.

آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، دو نفر از کسانی که در جريان محاکمه‌های دسته‌جمعی پس از انتخابات به جرم شرکت در «کودتای مخملی» محاکمه شده بودند، در بهمن سال گذشته به دار آويخته شدند.

دادگاه اين دو نفر همراه با متهمان حوادث پس از انتخابات ايران در حالی برگزار شد که گفته می‌شود اين دو نفر پيش از انتخابات رياست جمهوری ايران بازداشت شده بودند.

سازمان عفو بين‌الملل نیز اخیرا در گزارش خود تاکيد کرد که چين، ايران و سودان از مجازات اعدام به عنوان ابزار سياسی برای خاموش کردن مخالفان و همچنين پيشبرد برنامه‌های سياسی خود استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG