لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

یک جایزه بین‌المللی دیگر برای «کمپين يک ميليون امضا»


کمپين يک ميليون امضاء روز سه شنبه موفق به دريافت جايزه «شهامت آنا پوليتکووسکايا» در لندن شد. اين جايزه را بنیاد «کمک به تمامی زنان در جنگ» که با خشونت عليه زنان در مواقع بروز جنگ و مناقشات مبارزه می کند به کمپين يک ميليون امضاء بخاطر شجاعت و پايداريش در دفاع از حقوق زنان در ايران اهداء کرد.

مارینا کاتزاروا بنیادگذار این نهاد مدافع حقوق بشر که مقرش در لندن است به رویترز گفت: «ما به آنها این جایزه را دادیم چرا که آنها بسیار شجاع هستند و واقعا جامعه ایران را تغییر می دهند.»

آنا پوليتکوفسکايا روزنامه نگار زن روسی و مدافع حقوق بشر، سه سال پيش در چنين روزی در آپارتمانش در مسکو به قتل رسيد و خانواده اش می گويند آمران و عاملان واقعی قتل او هنوز بازداشت و محاکمه نشده اند.

هدف از کمپین یک میلیون امضاء که نزدیک به سه سال پیش توسط تعدادی از فعالان حقوق زن در ایران راه‌اندازی شد، جمع‌آوری یک میلیون امضا از زنان و مردان ایرانی برای رفع، به گفته مسئولان این کمپین، «تبعیض‌های قانونی علیه زنان ایرانی» است.

مسئولان این کمپین قصد دارند پس از جمع‌آوری این امضاها آن را به مجلس ایران تحویل دهند و از این طریق خواستار بازبینی در قوانین مربوط به زنان شوند.

در سال‌های اخیر برخی از اعضای این کمپین توسط ماموران امنیتی ایران دستگیر و به زندان محکوم شده‌اند.

اخیرا جلوه جواهری از اعضای این کمپین به «اتهام اجماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

کمپین بین‌المللی «یک میلیون امضاء» پیشتر جایزه فرانسوی سیمون دوبووآر با عنوان «برای رهایی زنان» در سال ۲۰۰۹ را در ۹ ژانویه، روز تولد این نویسنده فرانسوی، از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG