لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

رایس: ما به کارتر هشدار دادیم تا با حماس مذاکره نکند


کاندوليزا رايس ، وزير امور خارجه آمريکا. عکس از خبرگزاری (AFP).
کاندوليزا رايس ، وزير امور خارجه آمريکا. عکس از خبرگزاری (AFP).

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه، گفت که دولت اين کشور به جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا، هشدار صريح داده بود تا با گروه حماس مذاکره نکند.


جيمی کارتر پيشتر گفته بود که وزارت امور خارجه آمريکا به او صراحتا در اين مورد توصيه ای نکرده بود.


خانم رايس که در کنفرانس همسايگان عراق در کويت شرکت کرده، به خبرنگاران گفت:«دولت اين کشور فکر می کند که ديدار جيمی کارتر با حماس، می تواند پيام اين کشور را که با اين گروه مذاکره نمی کند، مخدوش سازد.»


به گزارش آسوشیتدپرس، وزير امور خارجه آمريکا افزود:« ايالات متحده با حماس مذاکره نمی کند و ما به جيمی کارتر گفتيم که ما فکر می کنيم ملاقات وی با حماس به پيشبرد صلح کمکی نمی کند.»


آمريکا حماس را به عنوان يک گروه تروريستی می شناسد.


خانم رايس افزود که آمريکا فقط با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و دولت وی که در کرانه باختری مستقر است، مذاکره می کند.


وزير امور خارجه ايالات متحده همچنين گفت:«دولت آمريکا به اسرائيل و فلسطينی ها کمک می کند تا کشور مستقل فلسطين به وجود بيايد.»


اسرائيل نيز روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا، با حماس برای برقراری آتش بس در نوار غزه شکست خورده است.


جيمی کارتر که با هدف برقراری صلح بين فلسطينی ها و اسرائيل، در پايان هفته گذشته با خالد مشعل، رهبر سياسی حماس، در دمشق ديدار و به مدت هفت ساعت با او گفت و گو کرده بود، می گويد:« من آنچه را که می توانستم انجام دادم، ولی آنها جواب رد دادند. من فکر می کنم که آنها در اشتباهند.»


خالد مشعل، پس از ديدار با جيمی کارتر، اعلام کرد که حماس تشکيل کشور مستقل فلسطينی، در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ را می پذيرد اما حتی در آن صورت نيز، موجوديت اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت.


آقای کارتر پيشتر گفته بود: «هيچ شکی نيست که جهان عرب و حماس حق اسرائيل برای زندگی در صلح طبق مرزهای ۱۹۶۷ را به رسميت می شناسند.»


تنها مقام اسرائيلی که در اين سفر با آقای کارتر ديدار کرد، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل بود که وی هم کارتر را به خاطر گفت و گو با حماس سرزنش کرد.


XS
SM
MD
LG