لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

دعوت متکی از رهبران چاد و سودان به ایران


متکی از کشورهای سودان و چاد برای مذاکره به تهران دعوت کرده است.
متکی از کشورهای سودان و چاد برای مذاکره به تهران دعوت کرده است.

در حالی که شورشيان چاد، روز شنبه، دوم فوريه، وارد پايتخت این کشور شده اند، ايران از کشورهای سودان و چاد برای مذاکره به تهران دعوت کرده است.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در اجلاس سالانه کشورهای آفريقايی که در آدیسا بابا، پایتخت اتيوپی برگزار می شود، به خبرنگاران گفت: «ايران از رهبران سودان و چاد برای مذاکرات سه طرفه به تهران دعوت کرده است.»


به گزارش آسوشيتدپرس، شورشيان روز شنبه موفق شدند وارد انجامنا، پايتخت چاد شوند و به سوی کاخ رياست جمهوری در حرکتند.


در حالی که صدای شليک گلوله در حوالی ساختمان های دولتی به گوش می رسد، دولت های آمريکا و فرانسه از شهروندان اين کشورها خواسته اند به اماکن امن پناه آورند.


شورشيان چاد سه روز پيش با ۲۵۰ کاميون حامل نفرات از مرز سودان عبور کرده و وارد چاد شدند. دو کشور سودان و چاد يکديگر را متهم به حمايت از شورشيانی می کنند که عليه دولت های مرکزی اين دو کشور می جنگند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد شورشيان حدود دو هزار نفر تخمين زده می شود. اتحاديه آفريقا که شامل ۵۲ عضو است اعلام کرده است که حاضر است نقش ميانجی را ايفا کند.


جاکايا کيکويتی، رييس جمهوری تانزانيا، که رياست اتحاديه آفريقا را برعهده دارد اعلام کرد که اين اتحاديه پيروزی شورشيان چاد را به رسميت نخواهد شناخت.


وی افزود که معمر قذافی رهبر ليبی و دنيس ساسو-نگيسو رييس جمهوری کنگو را به عنوان ميانجی انتخاب کرده است.


بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد نگرانی خود را از اوضاع چاد ابراز کرده و ۱۶۰ نفر از کارکنان اين نهاد را از پايتخت اين کشور خارج کرده است.


چاد تا سل ۱۹۶۰ مستعمره فراسنه بوده و پس از استقلال، سال ها درگير جنگ داخلی بوده و يک بار نيز ليبی به اين کشور حمله کرده است. اخير کشف نفت نيز به جنگ قدرت در اين کشور افزوده است.


ادريس دبی رييس جمهوری چاد نيز در سال ۱۹۹۰ در راس يک گروه شورشی قدرت را در دست گرفت. اخير برخی از اعضای خانواده وی نيز به شورشيان پيوسته اند.


XS
SM
MD
LG