لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

چاوز: ارتش ونزوئلا برای جنگ با کلمبيا آماده باشد


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، از مقام‌های ارتش و شبه‌نظاميان اين کشور خواست برای جنگ احتمالی با کلمبيا آماده شوند. دولت کلمبيا در مقابل اعلام کرد از ونزوئلا به خاطر اين تهديد نظامی به سازمان ملل شکايت خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای چاوز گفت: ‌«افزایش تنش بین ونزوئلا و کلمبیا می‌تواند به جنگ بین دو کشور بیانجامد، جنگی که تمام قاره را فراخواهد گرفت.»

وی افزود: «بهترین راه برای جلوگیری از آغاز جنگ آماده شدن برای چنین واقعه‌ای است.»

آقای چاوز روز يک‌شنبه در يک برنامه‌ تلويزيونی کلمبيا را به واگذار کردن حق حاکمیت خود به ايالات متحده متهم کرد. هوگو چاوز در بخشی از بيانيه‌ تلويزيونی خود گفت: «اين که امپراطوری يانکی‌ها به دنبال استفاده از خاک کلمبيا است موضوع مهمی نيست. روشن است که می‌خواهند به ونزوئلا حمله‌ نظامی کنند. اگر اين گونه شود جنگی ۱۰۰ ساله آغاز خواهد شد.»

بر پايه‌ قرارداد نظامی بين کلمبيا و ايالات متحده، نيروهای آمريکايی در مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر می‌توانند از پايگاه‌های نظامی اين کشور استفاده کنند.

در همین حال دولت کلمبیا اعلام کرد که این کشور هیچ نقشه‌ای برای حمله به ونزوئلا ندارد.

درگیری و تنش بین ونزوئلا و کلمبیا در هفته‌های اخیر افزایش یافته و اخیرا چهار مرد موتورسیکلت‌سوار به یک پاسگاه مرزی بین دو کشور تیرانداری کرده و دو سرباز ونزوئلایی را کشته‌اند.

السا کاردوسو، استاد روابط بین‌الملل در ونزوئلا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که هدف سخنرانی چاوز و افزایش سربازان این کشور در مرز ونزوئلا با کلمبیا منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات داخلی این کشور از جمله افزایش جنایت و جیره‌بندی آب و برق است.

در همین حال خولیو بورخس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، از هوگو چاوز خواسته است تا با مقامات کلمبیایی گفت‌وگو کند و از تنش بین دو کشور بکاهد.
XS
SM
MD
LG