لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

گفت وگوی چاوز با مقام های ایرانی در تهران


هوگو چاوز روز یکشنبه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
هوگو چاوز روز یکشنبه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا که برای سومین بار در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به تهران سفر کرده است مذاکرات خود را با مقام های ایرانی آغاز کرد.


آقای چاوز شنبه شب وارد تهران شد و بعد از ظهر روز یکشنبه، دهم تیرماه مورد استقبال محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری داشنجویان ایران، ایسنا، محمود احمدی نژاد در دیدار با آقای چاوز گفت: «موج ضد امپرياليستي در اكثرمناطق جهان به ويژه منطقه آمريكای لاتين قوی است و پايه‌های استكبار جهانی متزلزل شده است.»


وی همچنین افزود که ايجاد شركت بازرگانی مشترک، برپايی نمايشگاه كالاها و توليدات و تقويت صندوق سرمايه گذاری مشترک از جمله راهكاری توسعه روابط كشورهای امريكای لاتين با ساير كشورها به ويژه ايران است.


قرار است که در جريان سفر دو روزه رييس جمهوری ونزوئلا به ايران، قرارداد‌هايی بين دو کشور در زمينه‌ های انرژی و اقتصادی به امضاء برسد.


آقای چاوز زمانی به تهران سفر کرده است که رويارويی جمهوری اسلامی و شورای امنيت سازمان ملل متحد، پس از پايان مهلت قانونی قطعنامه ۱۷۴۷ و سر پيچی ايران از اجرای اين قطعنامه، وارد مرحله حساسی شده است.


هوگو چاوز زمانی به تهران سفر کرده است که رويارويی جمهوری اسلامی و شورای امنيت سازمان ملل متحد، پس از پايان مهلت قانونی قطعنامه ۱۷۴۷ و سر پيچی ايران از اجرای اين قطعنامه، وارد مرحله حساسی شده است.

ونزوئلا تنها کشوری است که در جريان رای گيری در آژانس بين المللی انرژی اتمی در سپتامبر سال ۲۰۰۵ برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد، به اين طرح رای مخالف داد.


رييس جمهوری ونزوئلا پيش از سفر به تهران از کشورهای روسيه و بلاروس ديدارکرده بود.


آقای چاوز در سفر خود به مسکو، ايالات متحده آمريکا را به آنچه «تحميل خودکامگی» ناميد متهم کرد و از روسيه خواست تا به انقلابی جهانی بر ضد واشينگتن ياری کند.


رييس جمهوری ونزوئلا، همچنين، خريد تسليحات از روسيه را از اولويت های کاری خود برشمرده بود.


الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری بلاروس، نيز در پی ديدار با هوگو چاوز گفته بود که همکاری های دوکشور به مرحله استراتژيک رسيده است.


رييس جمهوری ونزوئلا که در عرصه بين المللی به حمايت از محمود احمدی نژاد شهرت دارد همچون رييس جمهوری ايران سابقه حضور در نهادهای نظامی دارد.


پیش از سفر هوگو چاوز به تهران، مديرعامل هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که يک فروند هواپيمای اجاره‌ ای ونزوئلا ساخت سال ۱۹۹۳ در اختيار ايران قرار گرفته است


به گفته آقای حسامی، هواپيمای ايرباس ‪۳۴۰‬ در مسیر تهران- کاراکاس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


«تلاش برای بی اثر کردن تحريم ها»


هفته نامه ايتاليايی پانوراما ماه گذشته ادعا کرده بود که ونزوئلا درصدد است به جمهوری اسلامی ايران برای خنثی ساختن تحريم های شورای امنيت از طريق معاملات سه جانبه کمک کند.


پانوراما نوشته بود: «هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد (روسای جمهوری دو کشور) که يکديگر را برادر می خوانند و هفته ای يکی دو بار تلفنی گفت و گو دارند، تصميم گرفتند با همکاری برخی ديگر از کشورهای آمريکای لاتين، اثرات تحريم های شورای امنيت که هدفشان تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ايران است را خنثی سازند.»


پانوراما معتقد است «بنيادی که ۱۴ ژانويه گذشته با امضای معاهده ای از سوی محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز با سرمايه ای برابر با دو ميليارد دلار تاسيس شد، هدفش علاوه بر حمايت مالی از جنبش های ضد آمريکايی در کشورهای مختلف، ايجاد شبکه ای برای شکستن حلقه محاصره اقتصادی ونزوئلا و جمهوری اسلامی ايران و کوبا است.»


XS
SM
MD
LG