لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

دیک چینی با پادشاه عربستان دیدار کرد


پادشاه عربستان (راست) در کنار معاون رییس جمهوری آمریکا - عکس از AFP
پادشاه عربستان (راست) در کنار معاون رییس جمهوری آمریکا - عکس از AFP

ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه در سفرش به ریاض، با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی درباره افزايش بی سابقه قيمت نفت و وضعيت عراق و افغانستان، گفت و گو کرد.


جان هانا، مشاور امنيت ملی ديک چينی گفت: « آنها در مورد مشکلاتی که در اين بازار [ انرژی] و همچنین راه حل هايی که در اين رابطه وجود دارد، بحث و گفت و گو کردند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می رسد که معاون رياست جمهوری آمريکا درباره راههای کم کردن نفوذ ايران در خاورميانه و نقش سوريه در بحران لبنان نیز با مقام های سعودی گفت و گو کرده است.


جان هانا افزود که معاون رییس جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان، در مورد مسايل ديپلماتيک و امنيتی نيز گفت و گو کرده اند.


وی افزود: «من مطمئنم که آنها در مورد همکاری برای ايجاد ثبات در بازار انرژی تبادل نظر کرده اند.»


  • «اگر کشورهای عربی می خواهند در مقابل نفوذ ايران مقابله کنند بايد در عراق حضور داشته باشند.»
دیک چینی

ملاقات اين دو نفر، در مزرعه شخصی شاه عربستان سعودی که شامل ۵۰۰ اسب است، انجام شد و ملک عبدالله در این دیدار بر «دوستی قدیمی» عربستان و آمریکا تاکید کرده است.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که ديک چينی سعی می کند عربستان سعودی را متقاعد کند تا حمايت بيشتری از تلاش های آمريکا در عراق و افغانستان کند.


ديک چينی از عربستان سعودی و ديگر کشورهای عربی خواسته است تا سفيری به بغداد اعزام کنند. وی در اين مورد روز دوشنبه در سفر خود به بغداد گفته بود: «اگر کشورهای عربی می خواهند در مقابل نفوذ ايران مقابله کنند بايد در عراق حضور داشته باشند.»


وی همچنين افزوده بود: «عربستان سعودی و ديگر کشورهای خليج فارس در صدر ليست کشورهای کمک کننده به عراق جايی ندارند. آنها با منابعی که در اختيار دارند می توانند بيش از اين کمک کنند.»


ديک چينی از روز يکشنبه سفر نه روزه ای را به خاورميانه آغاز کرد. وی همچنین به طور غير منتظره از عراق و افغانستان دیدار کرده است. قرار است که آقای چینی در ادامه سفرش از اسرائيل و سرزمين های فلسطينی و ترکيه نیز دیدن کند.


سفر آقای چينی به منطقه همزمان است با پنجمين سالگرد حمله آمريکا به عراق که توازن تاريخی نيروهای سياسی و قومی را در منطقه تغيير داده و به شدت احساسات ضد آمريکايی را در خاورميانه شدت بخشیده است.


XS
SM
MD
LG