لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

درمان يک کودک مبتلا به «اچ آی وی» تحولی بزرگ در درمان ايدز


دانشمندان می گویند که کودکی که با ابتلا به بيماری «اچ آی وی» متولد شده بود درمان شده است. اين اولين کودک و دومين فرد مبتلا به اين بيماری است که از حدود ۳۲ سال پيش که ويروس «اچ آی وی» به يک اپيدمی جهانی بدل شد، درمان می شود.

به گزارش سایت «ان پی آر» پزشکان نام اين کودک را اعلام نکرده اند. اما اين دختربچه در ايالت می سی سی پی آمريکا متولد شده و دو سال و نيمه است. پزشکان جزييات اين پرونده پزشکی و معالجات مربوط به وی را روز يکشنبه در يک کنفرانس علمی در آتلانتا ارائه کردند.

اين مورد پيامدهای گسترده ای خواهد داشت. در خود آمريکا سالانه فقط حدود ۱۳۰ کودک مبتلا به ويروس «اچ آی وی» متولد می شوند. ولی آمارهای بين المللی نشان می دهد که هر ساله حدود ۳۳۰ هزار کودک در سراسر جهان قبل و يا به هنگام تولد به اين ويروس آلوده می شوند که بخش اعظم ان در کشورهای آفريقای سياه روی می دهد.
در خود آمريکا سالانه فقط حدود ۱۳۰ کودک مبتلا به ويروس «اچ آی وی» متولد می شوند. ولی آمارهای بين المللی نشان می دهد که هر ساله حدود ۳۳۰ هزار کودک در سراسر جهان قبل و يا به هنگام تولد به اين ويروس آلوده می شوند که بخش اعظم ان در کشورهای آفريقای سياه روی می دهد.


تاکنون چنين کودکانی برای تمام عمر خود به بيماری ايدز مبتلا می ماندند و دانشمندان تلاش می کردند تا با کشف داروهای موثر تر برای مقابله با بيماری ايدز جان اين کودکان را نجات دهند.

درمان دختر بچه اهل ايالت می سی سی پی محصول فعالت و روشهای تشخيص يک دکتر کودکان در دانشگاه پزشکی اين ايالت به نام هانا گی است.

هانا گی می گويد که آزمايش های پس از تولد نشان داد که اين نوزاد به فاصله سی ساعت پس از تولد به ويروس «اچ آی وی» مبتلا شده است. احتمالا دليل آن اين بوده که مادرش در دوران بارداری و قبل از آن از داروهای مقابله با ايدز استفاده نمیکرده است.

دکتر کودکان از همان ساعات اول کشف ويروس در بدن کودک داروهای مقابله با ايدز را در مورد وی تجويز می کند و کارشناسان علوم پزشکی معتقدند که احتمالا همين سرعت عمل در تجويز دارو يکی از عوامل اصلی در درمان اين کودک بوده است.

پزشک معالج از ميزان داروی بيشتری برای معالجه کودک استفاده می کند و در ماههای بعد از تولد شرايط جسمی اين نوزاد را دقيقا زير نظر می گيرد و مشخص می شود که پس از چند ماه هيچ اثری از ويروس «اچ آی وی» در بدن اين نوزاد باقی نمانده است.

با تغييراتی که در شرايط زندگی خانواده روی می دهد پزشکان از سن هجده ماهگی ديگر اين نوزاد را نمی بينند. پزشک کودکان با استفاده از شبکه بهداشت ايالتی سعی می کند محل سکونت جديد اين کودک را پيدا کند و وقتی که وی را پيدا کردند مادر کودک به آنها گفت که تجويز داروی مقابله با ايدز را از چند ماه پيش قطع کرده است.

پس از انجام آزمايش های جديد مشخص شد که اين کودک کاملا درمان شده و با وجوديکه از چندين ماه قبل داروهای لازم را استفاده نکرده است ولی بيماری ايدز بازنگشته است.

« ان پی آر » در ادامه گزارش می نويسد که تنها مورد ديگری از درمان کامل يک فرد مبتلا به ايدز که تاکنون ثبت شده است مربوط به مردی ساکن شهر سانفرانسيسکو است که کارشناسان ايدز اصطلاحا آن را «بيمار بالينی» نام داده اند.

روش درمان آن فرد از طريق پيوند مغز استخوان يک فرد اهدا کننده انجام شده که از نظر ژنتيک در برابر ويروس «اچ آی وی» کاملا مقاوم بوده است. چنين روش درمانی را نمی توان به سادگی در موارد ديگر انجام داد.

اما مورد درمان کودک خردسال ايالت می سی سی پی توسط داروهای موجود برای مقابله با ايدز صورت گرفته است.

کارشناسان می گويند احتمالا سرعت عمل پزشک معالج و تجويز ميزان بيشتر دارو در همان ساعات اوليه کشف ويروس باعث شده است که قبل از مخفی شده ويروس در بافت های مختلف بدن کار مبارزه با آنها آغاز شده و در فاصله يک تا يک سال و نيم پس از تداوم درمان بدن کودک کاملا از آلودگی پاک شود.

پزشکان معالج بيماری ايدز اين مورد را يک تحول بزرگ قلمداد کرده و می گويند که اين مورد می تواند مبنای تحقيقات بيشتری برای مقابله با ابتلا به ايدز به هنگام تولد باشد.

از هم اکنون طرحهای تحقيقاتی گسترده ای آغاز شده که هدف اصلی آنها بررسی اين نکته است که آيا تجويز سريع و بيشتر دارو در همان ساعات و روزهای اوليه تولد کودکان می تواند آنها را از ويروس «اچ آی وی» پاک کند.
XS
SM
MD
LG