لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

شکست ۱۰ نفری سوييس از شيلی


مارک گونزالز
مارک گونزالز
شکست يک بر صفر سوييس ده نفری از شيلی باعث شد تا تيم آمريکای جنوبی شش امتيازی شود. تيم سوييس هم اکنون امید به بازی آخر با هندوراس در گروه هشتم جام جهانی دارد.

در ورزشگاه نلسون ماندلا بی بندر پورت اليزابت، شيلی برای متوقف کردن گل نخوردن سوييس در جام جهانی با همه توان کوشيد و سرانجام طلسم دروازه اين تيم را مارک گونزالز در دقيقه ۷۵ شکست و تک گل پيروزی را به ثمر رساند.

اين بازيکن شليايی ،که متولد آفريقای جنوبی است، در پی ارسال دقيق توپ توسط استبان پاره دس، با ضربه سر گلی به ثمر رساند که پايان دهنده پايداری دفاع سوييس پس از برپايی رکورد بيش از ۵۵۰ دقيقه پابرجايی دروازه اش، در دقيقه هايی پيش از خوردن گل در رقابتهای مربوط به جام جهانی بود.

والون بهرامی، بازيکن باشگاه وستهام انگليس، در دقيقه ۳۱ به دليل ضربه به گردن ويدال توسط داور عربستانی اخراج شد و مردان شيلی برای گشودن دروازه تيم اروپايی به تلاشی خستگی ناپذير دست زدند.

اما سوييس که برای نخستين بار در جام جهانی بازيکن اخراجی داشت بيش از ۶۰ دقيقه با تمام توان جنگيد و حتی پس از خوردن گل برای تلافی بپاخاست که در آخرين دقيقه وقت تلف شده يک فرصت عالی را هدر داد.

شيلی که برای گشودن دروازه سوييس بی قراری می کرد، در دقيقه ۴۰ با مهار سينه عالی توپ توسط آلکسيس سانچز، موقعيتی برای گلزنی بدست آورد؛ اما با ضربه ضعيف مهاجم شيليايی به نتيجه نرسيد.

در شروع نيمه دوم شليک راه دور سانچز به تور نشست اما حسن کامرانی فر، کمک داور ايرانی اين بازی به درستی موقعيت آفسايد مهاجم ديگری را اعلام کرد که بر سر راه توپ قرار داشت.

سرانجام شيلی به گل رسيد و سوييس برای جبران آن ده نفری پيش کشيد. اما ارن درديوک از بهترين موقعيتی که پاس عالی و هشيارانه آلبرت بونژاکو با پاشنه پا برای او ساخته بود نتوانست استفاده کند.

مسابقه بعدی شيلی با اسپانيا، قهرمان اروپا است که بعد از ظهر جمعه در پريتوريا انجام می شود. همزمان تيم ملی سوييس هم در بلومفونتين با هوندوراس بازی می کند.

پرتغال با هفت گل آتش کرد و کره شمالی خاموش شد

تيم ملی پرتغال با يک بازی درخشان در نيمه دوم با رکورد پيروزی هفت بر صفر کره شمالی را خرد کرد تا به صعود از گروه هفتم جام جهانی مطمئن شود. تيم آسيايی با اين شکست سنگين از دور مدعيان صعود بيرون رفت.


در زير بارش شديد و بازی نه چندان پر تماشاگر ورزشگاه شهر کيپ تاون، نيمه نخست تنها با يک گل پايان يافت. در دقيقه ۲۹ پاس عمقی و «تو در» تياگو را رائول ميره لس با پختکی در درون محوطه جريمه دريافت کرد و با ضربه ای دقيق دروازه ميونگ گوک را فرو ريخت.


آتش سنگين پرتغال در نيمه دوم

در نيمه دوم پرتغال با سودای ديگری به ميدان آمد و ضعف دفاع کره را در برابر ارسال توپهای سريع به دو جناح و گريز از تله آفسايد ديد. اين شيوه گلهای بعدی را يکی پس از ديگری به همراه داشت. در دقيقه ۵۳ سيمائو از بند مدافعان گريخت و دومين گل را زد و ديری نپاييد که در دقيقه ۵۶ کونترائو با گريزی پا به توپ از چپ و و پاس به هوگو آلميدا او را در موقعيت گل سوم با يک ضربه سر قرار داد.

کره دست به تغييراتی در کار دفاعی زد، اما ورود دو بازيکن تازه نفس هم تاثيری در حمله های روان سرخپوشان خوش آهنگ اروپای غربی نداشت و...

در دقيقه ۶۰ هنر و سرعت کاپيتان کريستيانو رونالدو به نمايش در آمد تا با گريزی پا به توپ از چپ، استادانه توپ را به تياگو برساند و او دروازه حريف آسيايی را برای چهارمين بار باز کند.

بيست و يک دقيقه بعد ليدسون تازه نفس توپ ارسالی از جناح چپ را در دروازه کره شمالی جای داد تا سرانجام نوبت به رهبر سمفونی باشکوه پرتغالی برسد و کاپيتان کريستيانو رونالدو با گريزی توقف ناپذير گل ششم را در دقيقه ۸۷ بزند. و دو دقيقه بعد تياگو هفتمين گل پرتغال و دومين گل خود را به ثمر برساند.

اين گلها حمله های بی محابای کره ايها را متوجه ضغف دفاعش کرد که با وجود دوندگی و سختگيری در نيمه نخست برای مهار بازيکنان پا به توپ پرتغالی، روی حرکتهای تاکتيکی ضربه پذير و مات شدنی نشان داد.

در نيمه نخست اين ضعف بار ها کره شمالی را با خطر پذيرش گلهای ديگری نيز رو به رو کرد. پيش از اين که پرتغال گلزنی را آغاز کند، در دقيقه هفتم ميونگ گوک، دروازه بان تيره روز کره در پی سانتر يک توپ از راست با خروجی پراشتباه از دروازه موقعيت را برای کارواليو مهيا ساخت که ضربه سر مهاجم پرتغالی بر روی ديرک عمودی دروازه فرود آمد. پس از گل هم کره شمالی با اشتباه مدافعانش يک توپ را به ميره لس هديه کرد که اين بار ضربه مهاجم پرتغالی از کنار دروازه گذشت.

در ۴۵ دقيقه نخست کره نيز با حمله های با روحيه و همکاری هافبکها و مهاجمانش لحظه ای حالت تدافعی نداشت و حتی در دقيقه ۱۸ هو چول توپ ارسالی جونگ تائه سه را پس از دفع ناقص دروازه بان پرتغال با سر به بيرون زد. کره ايهای شمالی چند بار هم بخت خود را با ضربه های از راه دور آزمودند.

اما دفاع پرتغال اين بار به مانند بازی بياد ماندنی جام جهانی ۴۴ سال پيش انگليس نبود که حرکتهای حريف را دست کم بگيرد و در عرض ۲۳ دقيقه سه گل بخورد تا با زحمت بسيار و قدرت گلزنی اوزه بيو پنج گل بزند و صعود کند. اين تجربه در حالی بود که در پيروزی پنج بر سه پرتغال در جام جهانی ۱۹۶۶ هيچ بازيکن امروز تيم ملی بدنيا نيامده بودند و اين بار اوزه بيوی پير در جايگاه ويژه به تحسين گل رونالدو دست زد!

پرتغال با اين پيروزی درخشان با برزيل پيشتاز و صعود کرده يک بازی گروهی باقی دارد که برای سرگروهی بايد حريف را بزند. برای پرتغال شکست از برزيل با فاصله بيش از سه گل می تواند به بهای حذف اين تيم پرفروغ منجر شود زيرا در صورت تساوی در امتياز تيمهای پرتغال و ساحل عاج تعداد گلهای بازی با تيم حذف شده کره شمالی محسوب نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG