لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

تاکید چین بر حل مسالمت آمیز بحران هسته ای ایران


کين گانگ
کين گانگ
کين گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چين، پنجشنبه گفت که اين کشور تلاش می کند راه حل صلح آميزی برای بحران هسته ای ايران پيدا کند. اين سخنان در حالی بيان می شود که سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران، برای گفت‌وگو با مقام‌های چينی به پکن رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کين گانگ، به خبرنگاران در پکن گفت که چين هميشه خواستار پيدا کردن راه حل ديپلماتيک برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران بوده و به اين امر ادامه می دهد.

در حالی که آمریکا و غرب خواستار تصویب قطعنامه تحریمی جدیدی علیه تهران در شورای امنیت است، چين که روابط ديپلماتيک و اقتصادی نزديکی با ايران دارد، بارها در ماه های اخير اعلام کرده که با تشديد تحريم ها عليه تهران مخالف است.

در همين حال چهارشنبه، سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که چين با مذاکره درباره تحريم های احتمالی عليه ايران در شورای امنيت موافقت کرده است.

خانم رايس در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» اضافه کرده است:«چين موافقت کرده است تا در اينجا در نيويورک (مقر سازمان ملل متحد) مذاکره جدی را آغاز کند.»

در حالی آمريکا از همکاری چين برای فشار بر ايران خبر داده که قرار است سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران، برای گفت‌وگو با مقام‌های چينی راهی پکن شده است.

موضوع هسته‌ای ايران از محورهای اصلی مذاکرات آقای جلیلی با مقامات چینی است.

به گزارش ايسنا، سعید جليلی گفت: « در اين سفر مشورت‌هايی با مقامات چين پيرامون گسترش و تعميق روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بين المللی انجام خواهد شد.»

شورای امنيت تاکنون با تصويب سه قطعنامه تحريمی عليه ايران خواستار توقف غنی سازی اورانيوم شده است. تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل سرپيجی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG