لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

حمله به پلیس چین ۱۶ کشته بر جای گذاشت


روز دوشنبه، پاسگاه پليس در منطقه مسلمان نشين سين کيانگ، مورد حمله واقع گرفت.
روز دوشنبه، پاسگاه پليس در منطقه مسلمان نشين سين کيانگ، مورد حمله واقع گرفت.

پليس چين اعلام کرد که روز دوشنبه، یک پاسگاه پليس در منطقه مسلمان نشين سين کيانگ، در شمال غربی اين کشور، مورد حمله قرار گرفته و ۱۶ نفر از نیروهایش کشته شده اند.


به گزارش منابع چينی، دو نفر که سوار بر کاميون بودند، به سوی پاسگاه دو نارنجک پرتاب کردند که بر اثر آن ۱۶ نفر کشته و ۱۶ نفر ديگر زخمی شده اند. پليس چين همچنین اعلام کرده که موفق به دستگيری اين دو نفر شده است.


به گزارش رويترز ، پليس محلی اعلام کرده است که احتمال می رود که اين يک «حمله تروريستی» باشد.


اکثريت جمعيت منطقه سين کيانگ را مسلمان های ايغور تشکيل می دهند. مقام های چينی پيشتر گفته اند که برخی از مردم اين منطقه برای تشکيل يک کشور مستقل به نام «ترکستان شرقی» تلاش می کنند.


« حمله به پاسگاه پليس چند روز پيش از آغاز بازی های المپيک حمله ای بسيار سمبليک و مهم است. چنين اتفاقی در سال های اخير بی سابقه بوده است.»
نيکلاس بکلين، که با سازمان ديدبان حقوق بشر

پليس چين همجنين اعلام کرده است که «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» خود را برای عمليات تروريستی بين روزهای اول تا هشتم ماه اوت، يعنی چند روز پيش از آغاز بازی های المپيک پکن آماده کرده اند.


بازی های المپيک پکن روز جمعه اين هفته رسما گشايش می يابد و تا ۲۴ اوت ادامه خواهد داشت.


بسياری از ايغورها معتقدند که فرهنگ و دين آنها در خطر نابودی است و دولت چين آنها را تحت فشار قرار داده است.


مقام های چينی می گويند که «جدايی طلبان» ايغور، در تماس با گروه القاعده هستند و مهمترين خطر امنيتی برای بازی های المپيک محسوب می شوند.


نيکلاس بکلين، که با سازمان ديدبان حقوق بشر همکاری می کند، به رویترز می گويد: « حمله به پاسگاه پليس چند روز پيش از آغاز بازی های المپيک حمله ای بسيار سمبليک و مهم است. چنين اتفاقی در سال های اخير بی سابقه بوده است.»


مقام های جينی در گذشته ادعای گروهی را که خود را «حزب اسلامی ترکستان» می خواند و مسئوليت چند بمب گذاری در چين را بر عهده گرفته بود، رد کردند.


رسانه های دولتی چين می گويند که نيروهای امنيتی اين کشور در شش ماه اول سال جاری ميلادی ده ها نفر را در منطقه سين کيانگ به اتهام فعاليت برای انجام عمليات تروريست دستگير کرده اند.


XS
SM
MD
LG