لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

نشست ۱+۵ در شانگهای، درباره برنامه هسته ای ايران آغاز شد


نشست کشور های ۱+۵ ، در شانگهای در چین. عکس از خبرگزاری (AFP).
نشست کشور های ۱+۵ ، در شانگهای در چین. عکس از خبرگزاری (AFP).

نشست کشورهای ۱+۵ ، روز چهارشنبه در شانگهای چين درباره برنامه هسته ای ايران و راه های ترغيب تهران به توقف غنی سازی اورانيوم، آغاز شد.


پنج کشورعضو دايمی شورای امنيت، آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه همراه آلمان، در شانگهای راه های ترغيب ايران به توقف غنی سازی اورانيوم از طريق ارايه مشوق های بيشتر و يا احتمالأ اعمال تحريم های گسترده تر، را مورد بررسی قرار می دهند.


چين که در گذشته ميزبان مذاکرات چند جانبه برای حل بحران هسته ای کره شمالی بوده است، اين بار نيز می خواهد نقشی در حل بحران هسته ای ايران داشته باشد.


شن دينگلی متخصص سياست های هسته ای در دانشگاه «فودان» در شانگهای، به رويترز گفت: «چين مکان جادويی برای حل اين بحران نيست، ولی اين مهم است که چين نشان دهد بخشی از مراکز بین المللی برای بحث اين مشکلات است.»


چين روابط گسترده اقتصادی با تهران دارد و ايران از صادر کنندگان اصلی نفت به چين است.


«هم ايران و هم آمریکا از چین ناراضی هستند ولی موضعگيری اين کشور تغيير نخواهد کرد، يعنی همکاری با آمريکا، ولی نه چندان زياد.»
«گو جيان گانگ»، ديپلمات سابق چين در ايران

«يين گانگ» از متخصصين امورخاورميانه در «آکادمی چينی علوم اجتماعی» نيز، گفت اين انتظار می رود که چين به عنوان ميزبان اين گفت و گوها پيشنهاد جديدی برای حل بحران هسته ای ايران ارائه کند.


در همين حال «گو جيان گانگ»، ديپلمات سابق چين در ايران معتقد است که کشورش از اين بيم دارد که اگر ايران قادر به ساختن بمب اتمی شود و در پی آن مسابقه تسليحاتی برای دست يافتن به سلاح هسته ای آغاز شود.


وی می افزود: « ايران پس از عربستان سعودی و آنگولا مهمترین صادر کننده نفت به چين هستند و پکن نمی خواهد روابط خود را اين کشور قطع کند.»


اين ديپلمات سابق افزود: «هم ايران و هم آمریکا از چین ناراضی هستند ولی موضع گيری اين کشور تغيير نخواهد کرد، يعنی همکاری با آمريکا را ادامه خواهد داد، ولی نه چندان زياد.»


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی با تصویب سه قطعنامه، تحريم هايی را عليه جمهوری اسلامی ايران به اجرا گذاشته و از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. ایران تاکنون از این خواسته سرپیچی کرده است.


جمهوری اسلامی ايران تاکنون توقف غنی سازی اورانيوم در ازای دريافت هرگونه مشوق را رد کرده و اعلام کرده است در مورد برنامه هسته ای اش تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت و گو خواهد کرد.


روز يکشنبه منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد ايران در حال بررسی پيشنهاداتی است که می تواند به حل مساله هسته ای کمک کند.


آمریکا و غرب ایران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارند. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.


XS
SM
MD
LG