لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

تعلیق موقت قرارداد گازی شرکت ملی نفت چين در پارس شمالی


یکی از تاسیسات پتروشیمی در پارس جنوبی
یکی از تاسیسات پتروشیمی در پارس جنوبی

موسی سوری، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اعلام اینکه قرارداد يک شرکت چينی در طرح توسعه ميدان پارس شمالی به طور موقت تعلیق شده است، فعاليت چينی ها در اين ميدان را منوط به فعاليت آنها در پارس جنوبی دانست.

رستم قاسمی، وزير نفت ايران، پيشتر گفته بود که شرکت «سی ان پی سی آی» (CNPCI) چينی در توسعه ۱۱ ميدان مشترک پارس جنوبی از برنامه زمان بندی خود عقب مانده است.

آقای قاسمی با ارائه پيشنهاد جديدی به طرف چينی خواستار توسعه ۳۵ ماهه فاز ۱۱ پارس جنوبی شده است اما اين پيشنهاد با مخالفت مسئولان شرکت یاد شده مواجه شده است.

در اوايل سال ۱۳۸۸، وزارت نفت ایران اعلام کرد که با امضای قراردادی پنج میلیارد دلاری در پکن توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به شرکت ملی نفت چین واگذار کرده است.

به اين ترتیب شرکت ملی نفت چین موسوم به «سی ان پی سی آی» جانشین توتال فرانسه در این پروژه شد.

جمهوری اسلامی ایران و چین در چند سال اخیر دستکم ۱۰ قرار داد توسعه و همکاری در حوزه های نفت و گاز -از جمله توسعه میدان نفتی یادآوران و توسعه میدان گازی پارس شمالی با یکدیگر امضاء کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکيد بر اينکه بر مبنای فعاليت و رفتار شرکت پيمانکار چينی در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برای توسعه ميدان گازی پارس شمالی تصميم گيری خواهد شد، گفت: «بر اين اساس قرارداد طرح توسعه پارس شمالی با چينی‌ها به طور موقت تعليق شده است.»

مهر افزود: در حال حاضر با وجود گذشت ۲۷ ماه از امضای قرارداد با چين در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اين شرکت آسيايی در اجرای قرارداد توسعه با تاخيرهايی مواجه است.

ميدان گازی پارس شمالی در ۱۲۰ کيلومتری جنوب شرقی بوشهر در آب های خليج فارس قرار گرفته که از ذخيره ۵۹ تريليون فوت مکعب گاز طبيعی تشکيل شده است. اين ميدان در سال ۱۹۶۵ کشف شد که تاکنون ۱۷ حلقه چاه در آن حفاری و ۲۶ سکوی دريايی در اين ميدان نصب شده است.

تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا صنایع نفت و گاز ایران را هدف قرار داده است.

ایران هم‌اینک در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود با چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو است و افزون بر این، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌ها نیز تحریم‌های جداگانه و مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

«سرمایه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه در بخش پالایش، مایع سازی و فناوری گاز مایع طبیعی» از موارد تحریم‌های اتحادیه اروپا در بخش انرژی ایران است.

شرکت نفت و گاز پارس نیز در چارچوب تحریم های آمریکا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران در فهرست شرکت های مورد تحریم قرار گرفته است.

شرکت‌ نفت‌ و گاز پارس‌ ‌ يکی‌ از شرکت های‌ زيرمجموعه‌ شرکت‌ ملی‌ نفت‌ ايران‌ است که در سال ۱۳۷۷ تأسيس‌ شده است.

به گزارش وب سایت رسمی شرکت نفت و گاز پارس، اين‌ شرکت‌ مسئوليت‌ توسعه‌ کليه‌ فازهای‌ ميدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ و توسعه‌ ميدان‌ های گازی‌ پارس‌ شمالی‌، گلشن‌ و فردوسی‌ را در آب های خليج فارس را برعهده دارد.

XS
SM
MD
LG