لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

رويترز: توقف همکاری شرکت چينی فروشنده تجهيزات شنود با ايران


خبرگزاری رويترز، پنجشنبه، در گزارشی از قطع همکاری شرکت مخابراتی «زد تی ای» چين با ايران خبر داده است.

بر اين اساس، مدير «زد تی ای» روز پنج شنبه، ۲۹ فروردين، در گفت و گو با رويترز تأييد کرد که تصميم فوق پيرو انجام بازرسی های ايالات متحده آمريکا درباره اتهام ارسال تجهيزات تحريمی توسط «زد تی ای» به ايران، گرفته شد.

ماه مارس ۲۰۱۲، پس از انتشار گزارش رويترز مبنی بر فروش سامانه پيشرفته شنود مکالمات تلفن و ارتباطات اينترنتی «زد تی ای» به جمهوری اسلامی، اين شرکت چينی اعلام کرد که سطح روابط تجاری خود با تهران را کاهش خواهد داد. در پی اين گزارش «زد تی ای» تحت پيگرد قانونی دولت آمريکا قرار گرفت.

اکنون «هو وِيگويی»، مدير «زد تی ای» طی مصاحبه ای در پکن، از توقف همکاری های شرکت با ايران خبر داده و تصريح کرده است که «ما کُل کار را متوقف کرديم. [البته] ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات فروخته شده به ايران ادامه خواهد داشت، [که در اين باره] چاره ای نداريم.» اين مديرِ دومين شرکت بزرگ مخابراتی چين در ادامه می افزايد «ما به ارتباط خود با آنها ادامه داده تا نيروهای محلی را کمک کنيم که کارهای مربوط به تعمير و نگهداری سامانه را انجام دهند.»

اين نخستين باری است که شرکت «زد تی ای» به طور رسمی به تأثير بازرسی های انجام شده بر روی همکاری های اين شرکت با ايران اعتراف کرده است.

مدير شرکت «زد تی ای» از اعلام دقيق مبلغ معاملات با ايران خودداری و به ذکر اين نکته بسنده کرد که به دليل عدم رعايت مفاد قرارداد با تهران و ممانعت از ارسال محموله های جديد، که آماده نصب و راه اندازی در کشور مقصد بوده اند، اين شرکت مخابراتی اولين ضرر ساليانه خود را در سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۲.۸۴ يوان (برابر با ۴۶۰.۱ ميليون دلار) متحمل شد.

آقای هو همچنين با انتقاد از نحوه برخورد با «زد تی ای» گفت، «من فکر می کنم در اين مسأله با ما ناعادلانه برخورد شد. بقيه همين محصولات را می فروشند، و تازه بيشترين حجم تجهيزات فروخته شده متعلق به ما نبود.»
XS
SM
MD
LG