لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۶

راه اندازی بنیادی برای نجات زبان های در حال انقراض


ژاک شيراک سال گذشته، پس از ۴۰ سال فعاليت از زندگی سياسی کناره گيری کرد.
ژاک شيراک سال گذشته، پس از ۴۰ سال فعاليت از زندگی سياسی کناره گيری کرد.

ژاک شيراک، رييس جمهوری سابق فرانسه روز دوشنبه، بنياد جديدی برای « نجات زبان های در حال انقراض » در پاريس ، پايتخت فرانسه، افتتاح کرد.


آقای شيراک ، ۷۵ ساله، که سال گذشته، پس از ۴۰ سال فعاليت از زندگی سياسی کناره گيری کرد، در مراسمی با حضور سه نفر از برندگان جايزه نوبل، حدود ده نفر از رهبران سابق کشورهای جهان و کوفی عنان، دبير کل سابق سازمان ملل متحد، «بنياد شيراک»، را افتتاح کرد.


آقای شيراک در اين مراسم گفت: حدود ۹۰ درصد از شش هزار زبانی که امروزه در جهان صحبت می شود در خطر انقراض و نابودی هستند. بسياری از اين زبان ها امکان دارد در قرن جاری از بين بروند.


رييس جمهوری سابق فرانسه افزود: آيا اين چيزی است که ما می خواهيم؟ آيا جهانی را می خواهيم که فقط از چيزهايی حفاظت کند که در کوتاه مدت سودآور است؟


  • «حدود ۹۰ درصد از شش هزار زبانی که امروزه در جهان صحبت می شود در خطر انقراض و نابودی هستند.»
ژاک شیراک، رییس جمهوری سابق فرانسه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاک شيراک از سازمان ملل متحد و سازمان فرهنگی اين سازمان، يونسکو، خواست که اجلاسی جهانی برای يافتن راه حل هايی برای استفاده از تکنولوژی برای نجات زبان های در حال انقراض پيدا کنند.


اين بنياد اولين پروژه خود را تلاش برای نجات زبان «اراکی» که فقط هشت نفر در جزيره وانواتو در پولينزی به آن تکلم می کنند معرفی کرد.


ريگو برتا منچو، برنده جايزه صلح نوبل که از فرهنگ «مايا» در آمريکای لاتين حمايت می کند، با اين بنياد همکاری می کند.


رييس جمهوری سابق فرانسه گفت که دنيا با دو «بحران دو قلو» که منشا طبيعی و فرهنگی دارد روبرو است؛ از يکسو محيط زيست از بين می رود و از سوی ديگر خارجی ستيزی و تروريسم در حال افزايش است.


اين بنياد همچنين از پروژه هايی حمايت می کند که مردم غرب آفريقا به آب و مواد دارويی دسترسی داشته باشند.


اين بنياد با برخی از نهادهای جهانی از جمله بانک توسعه آفريقا همکاری می کند تا مردم بومی غرب آفريقا را برای مديرت آب تعليم دهد.


اين نهاد برای حفظ جنگل ها در آفريقا نيز با «صندوق تراپيکال تراست» که مقر آن در سوئيس است، همکاری می کند.


XS
SM
MD
LG