لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

«زندانيان مسيحی در بند عبرت»


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
منصور برجی، سخنگوی «کمیته ماده ۱۸» وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در مورد وضعیت نوکیشان زندانی در شیراز به رادیو فردا می گوید «با وجود اينکه ده ماه از بازداشت جمعی از نوکيشان مسيحی می‌گذرد چهار نفر از آنان همچنان در زندان و بلاتکليفی به سر می‌برند. روز ۲۴ مهرماه دادگاهی برای اين عده برگزار شد که بدون صدور رای به پايان رسيد.»

وی می افزاید «مسئولين امنيتی با نگه داشتن پرونده در حالت تعليق و بلاتکليفی، زندانيان مسيحی را تحت فشار روحی قرار می‌دهند و به نگرانی‌های بيشتر خانواده‌های اين نوکيشان و جامعه مسيحی ايرانی دامن می‌زنند. بازداشت طولانی مدت، فشارهای روحی و روانی، عدم تفهيم اتهام، عدم اجازه مرخصی از موارد نقض آشکار حقوق اين زندانيان به شمار می‌رود.»

برجی در مورد بند عبرت: دليل نامگذاری اين بند برای ما چندان مشخص نيست اما شرايط بسيار نامناسب و غيربهداشتی، فقدان امکانات مناسب تهويه و نيز تماس تلفنی، زندانيان ساکن اين بند را تحت فشارهای بيشتری قرار داده است که شايد نشانی از دليل نامگذاری اين بند باشد.

اخیرا سایت محبت نیوز که اخبار مربوط به مسیحیان را پوشش می دهد، خبر داد که مسیحیان بازداشتی در شیراز به «بند عبرت» منتقل شده اند.

منصور برجی در این مورد می گوید «اخيرا مطلع شديم که باقی‌مانده دستگير شدگان بهمن ماه سال گذشته، آقايان همايون شکوهی، مجتبی حسينی، محمدرضا پرتويی، وحيد حکانی که مراحل بازجويی را پشت سر گذاشته‌اند، به بندی ويژه زندانيان عقيدتی به نام «بند عبرت» در زندان عادل‌آباد شيراز منتقل شده‌اند. دليل نامگذاری اين بند برای ما چندان مشخص نيست اما شرايط بسيار نامناسب و غيربهداشتی، فقدان امکانات مناسب تهويه و نيز تماس تلفنی، زندانيان ساکن اين بند را تحت فشارهای بيشتری قرار داده است که شايد نشانی از دليل نامگذاری اين بند باشد.»

سایت محبت نیوز پیشتر گزارش داده بود که در زمستان گذشته دستکم، پنج نوکیش مسیحی در شیراز، بازداشت شدند.

به گفته آقای برجی، شيراز در حال حاضر بالاترين تعداد زندانيان مسيحی را در ميان ديگر شهرهای ايران داراست. شش نفر ديگر از نوکيشان مسيحی که در روزهای ۱۹ و ۲۱ مهر ماه سال جاری در شيراز و کوار بازداشت شده بودند نيز همچنان تحت بازجويی قرار دارند.

کميته ماده ۱۸، وابسته به شورای کليساهای ايرانی همگام، از مسئولين قضايی ايران درخواست دارد تا شرايط را برای آزادی هر چه سريعتر اين زندانيان مسيحی در آستانه ميلاد مسيح فراهم کنند.

احمد شهيد و هاينر بايله‌فلت، گزارشگران ويژه سازمان ملل، اخیرا از جمهوری اسلامی خواستند که «جو ترس و ارعاب حاکم بر کليساهای مسيحی، به‌ويژه منازل محل عبادت مسيحيان پروتستان را برطرف کند».

از انقلاب تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته شده‌اند و صدها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس آنان "انجیل" به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کلیساها تعطیل و از مراسم کلیسایی جلوگیری به عمل آمده است.
XS
SM
MD
LG