لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

کلينتون: ايران به پيشنهاد هسته ای پاسخ مثبت دهد


هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا، دوشنبه در حاشيه مراسم بيستمين سال فروريختن ديوار برلين، از ايران خواست، تا به پيش نويس وين، پاسخ مثبت دهد.

هیلاری کلینتون افزود که تهران با قبول این پیشنهاد هم می تواند نیازهای پزشکی راکتور تحقیقاتی تهران را برآورده کند و هم در در مورد برنامه هسته ای خود اعتماد سازی کند.

بر اساس پیش‌نویس وین، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا آخر سال میلادی یک‌جا به روسیه تحویل می‌دهد و در برابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

خانم کلينتون در اين باره گفت: «اگر رهبران ايران به مسووليت های خود در قبال پرونده هسته ای عمل نکنند، با پيامدهايی مواجه خواهند شد.»

وزير خارجه آمريکا گفت قدرت های جهانی در تلاشند تا از راه های ديپلماتيک با ايران کنار بيايند. وی افزود اما راه دومی هم توسط قدرت ها دنبال می شود که به رهبران ايران نشان دهد که با عواقبی روبرو خواهند شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز دوشنبه گفت که بی‌ثباتی سیاسی در ایران کار رسیدن به توافق بر سر مبادله سوخت اتمی میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی را بغرنج‌تر می‌کند.

به گفته باراک اوباما، ایالات متحده در کنار روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان به جمهوری اسلامی پیشنهاد «عادلانه‌ای» کرده است تا تهران هم بتواند برنامه هسته‌ای «غیرنظامی و مشروع» خود را داشته باشد و هم به شک و تردیدها در مورد این که در پی ساخت تسلیحات اتمی است پایان دهد.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای خود را فقط با اهداف صلح‌آمیز و برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG