لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

«ایران از طریق نیروی قدس در عراق مداخله می کند»


ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، روز دوشنبه، در گزارش خود به کنگره گفت که ایران از طریق نیروی قدس در عراق مداخله می کند.
ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، روز دوشنبه، در گزارش خود به کنگره گفت که ایران از طریق نیروی قدس در عراق مداخله می کند.

ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق روز دوشنبه،دهم سپتامبر، در گزارش خود به کنگره آمریکا گفت که ایران از طریق نیروی قدس در عراق مداخله می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال پتراوس افزود« این امر بیش از بیش برای رهبران عراق و نیروهای ائتلافی، روشن است که ایران از طریق نیروی قدس می خواهد گروه هایی را در عراق مبدل به نیرویی مانند حزب الله کند تا منافع ایران را تامین کرده و از طریق آن با دولت عراق و نیروهای ائتلاف بجنگد.»


وی افزود که ایران می خواهد از طریق شبه نظامیان شیعه با دولت عراق و سربازان آمریکایی مقابله کند.


آمریکا بارها ایران را متهم به حمایت از شورشیان در عراق کرده است. دولت ایران این اتهامات را بی اساس دانسته و اعلام کرده هدف این کشور حمایت از دولت عراق و ایجاد ثبات در عراق است.


رایان کراکر، سفیر آمریکا در بغداد، نیز به کنگره آمریکا گفت: «اگر آمریکا عراق را به حال خود رها کند، ایران برنده خواهد شد و بر منابع این کشور تسلط خواهد یافت.»


ژنرال پتراوس همچنین گفت که اکثر اهداف نظامی برنامه افزایش نیروها در عراق « درحال برآورده شدن است.»


پتراوس:«این امر بیش از بیش برای رهبران عراق و نیروهای ائتلافی، روشن است که ایران از طریق نیروی قدس می خواهد گروه هایی را در عراق مبدل به نیرویی مانند حزب الله کند تا منافع ایران را تامین کرده و از طریق آن با دولت عراق و نیروهای ائتلاف بجنگد.»

وی افزود که از تابستان ۲۰۰۸ نیروهای آمریکایی می توانند به سطح پیش از اعزام ۳۰ هزار نیروی اضافی در فاصله ماه های فوریه و ژوئن بازگردند. هم اکنون ۱۶۸ هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو مقام ارشد آمریکایی در عراق در سه جلسه، در هفته جاری به سوالات «سخت» دمکرات ها و جمهوریخواهان میانه رو در کنگره پاسخ می دهند.


بسیاری از سیاستمداران حزب دمکرات، روز یکشنبه، سیاست کاخ سفید در عراق را زیر سوال بردند و اعلام کردند که آنها همچنان خواستار جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هستند.


سناتور جوزف بایدن، سناتور حزب دمکرات و یکی از امیدهای ریاست جمهوری این حزب، که از سفری به عراق بازگشته، می گوید: «واقعیت این است که موفقیت محدودی در عراق به دست آمده و بغداد و استان الانبار همچنان نا امن هستند.»


سناتور آرلن اسپکتر از حزب جمهوریخواه نیز گفت: «وی برای ژنرال پتراوس احترام قایل است ولی کورکورانه از وی پیروی نخواهد کرد.»


«نیروهای عراقی آماده نیستند»


در همین حال نوری المالکی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه به نمایندگان مجلس عراق گفت که نیروهای نظامی عراق در حال حاضر آمادگی لازم برای جایگزین شدن نیروهای آمریکایی را ندارند.


نخست وزیر عراق که چند ساعت پیش از ارایه گزارش ژنرال پتراوس سخن می گفت، اعلام کرد:«از زمانی که آمریکا نیروهای بیشتری را به عراق اعزام کرده است میزان خشونت ها در بغداد ۷۵ درصد کاهش نشان می دهد.»


وی افزود: ما موفق شدیم از ورود عراق به جنگی فرقه ای جلوگیری کنیم و «مصالحه ملی» تنها راه حل برای عراق است


XS
SM
MD
LG