لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

بيست و يکمين شماره جنگ فرهنگی هنری


بيست و يکمين شماره جنگ فرهنگی هنری.
بيست و يکمين شماره جنگ فرهنگی هنری.

در اين بخش دو خبر خواهيد شنيد. نخست خبری می شنويد از برنامه ای در «هالی وود بال» لوس آنجلس در آمریکا، در بزرگداشت مولانا.


در این بزرگداشت، يويوما نوازنده جهانی ويولتسل و رهبر گروه راه ابريشم برنامه مشترکی با کيوان کلهر، برجسته ترين کمانچه نواز ايران در حال حاضر، شرکت دارند.


در اين برنامه ، علاوه بر رقص های صوفيانه ، شعر خوانی اشعار مولانا بوسيله شهره آغداشلو و ايرج گرگين نيز برگزار خواهد شد.


در باره اين برنامه حرف های ايرج گرگين، از مشهورترین چهره های رسانه ای ایران را می شنويد.


سپس آخرين خبر از سينمای ايران و معرفی کانديدای سينمای ايران در مراسم اسکار را می شنويد.


گفت و گو های ويژه


مطالعات ايران پژوهی، ازهمان اولين سال ها که از درون مطالعات شرق شناسی در قالب رشته ای مستقل سربرآورد ، با حمايت حکومت وقت ايران همراه بود.


حمايت های مالی گسترده ، اهدای کتب مورد نيازبه گروه های ايرانشناسی دانشگاه های دنيا، دعوت اساتيد و دانشجويان ايرانشناس به طور منظم به ايران و فراهم آوردن موقعيت های مطالعاتی و پژوهشی برای اين گروه ها در سراسر جهان برای مسافرت و اقامت در ايران و...همه باعث رشد اين رشته درسی در معتبرترين دانشگاه های جهان شد.


پس از انقلاب اما اين شرايط تغيير کرد. آنگونه که برخی اساتيد و دانشجويان اين رشته می گويند ، کمک های دولت اسلامی ايران يا به کلی متوقف شد و يا در ازای کمک ها، از اين گروه ها توقع تغييرمطالعات ايران پژوهی به مطالعات اسلام پژوهی می رفت.


اين تغيير رويکرد و نيز تغيير چهره ايران در سطح بين الملل ، باعث کاهش دانشجويان اين رشته و حتی تعطيلی برخی از گروه های ايرانشناسی در دانشگاه های کشورهای اروپای مرکزی و اروپای شرقی شد.


با اين حال ، پراکنده شدن ايرانيان در سراسر اروپا و آمريکا و پديد آمدن نسلی تازه از دانشجويان ايرانی تبار دلبسته به فرهنگ مادری، به تدريج باعث ايجاد تغييراتی کيفی و کمی درفرم و محتوای اين رشته شد. اين نکته ای است که با دکتر محمد توکلی طرقی «استاد تاريخ و تمدن های خاورنزديک و ميانه دانشگاه تورنتو» در کانادا گفت و گو کرده ام که بخشی از ان گفت و گوی مفصل را در اين برنامه می شنويد.


گفت و گوی دوم اين بخش با بازيگر ايرانی ساکن آمريکا ست : شهره آغداشلو.


اين گفت و گو به مناسب اکران قريب الوقوع آخرين فيلم اين بازيگر سرشناس با عنوان « سنگسار ثريا . ميم » درسينماهای جهان صورت گرفته است.


آغداشلو در اين گفت و گو از دشواری کار در اين فيلم و اينکه اين فيلم را بهترين کار همه عمر خود می داند سخن گفته است.


معرفی کتاب

لنگستون هيوز شاعر مردمی آمريکا، به دليل ترجمه و آلبومی که سال ها پيش ، احمد شاملو از او منتشر کرد، در ايران هم شناخته شده است و هم در ميان اهل شعر ، شاعری محبوب.


به همين دليل همواره مترجمانی پس از شاملو سعی کرده اند شانس خود را در ترجمه اشعار اين شاعر بيازمايند ، اين هفته، فرج سرکوهی ، منتقد کتاب و روزنامه نگار سرشناس ، که هر هفته يک يا دو کتاب را برمی گزيند و درباره آن با شنوندگان جنگ فرهنگی راديو فردا سخن می گويد ، در باره هيوز ونيز ترجمه تازه ای که از اين شاعر آمريکايی منتشر شده سخن خواهد گفت.


پنج دقيقه با موسيقی


محسن نامجو خواننده ، آهنگساز، نوازنده و ترانه سرايی است که در چند سال اخير ، با آثارش، موقعيت های تازه ای به فضای موسيقی ايرانی پيشنهاد کرده است.


طرفداران بی شمار او درميان ايرانيان و بحث های مختلفی که در مطبوعات و محافل هنری برانگيخته نشانگر اهميت پيشنهادهای اوست.


در حال حاضر محسن نامجو به دعوت يک موسسه مستقل در تور آمريکای خود به سر می برد و در چند کنسرتی که اجرا کرده ، با استقبال بسيار زياد ايرانيان خارج از کشور نيز رويرو بوده است. در آخرين بخش جنگ فرهنگی بيست و يکم ، گزارشی از يکی از کنسرت های او در لس آنجلس خواهيد شنيد.


برای شنيدن برنامه اين هفته «جنگ فرهنگی» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


«جنگ فرهنگی» را روزهای جمعه هر هفته، بعد از خبرهای ساعت هفت و نيم شب به وقت تهران می توانيد از «راديو فردا» بشنويد. باز پخش اول اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها ( ۳۰ دقيقه پس از نيمه شب جمعه) و باز پخش دوم روز شنبه در مجله نيمروزی بعد از خبرهای ساعت ۱۳ خواهد بود.
نشانی ايميل جنگ فرهنگی: Culture@Radiofarda.com
شماره اس ام اس يا پيامک : ۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵
شماره تلفن پيامگير: ۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴




XS
SM
MD
LG