لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

جنگ سايبری می تواند جرقه های جنگ واقعی را روشن کند


«ريچارد کلارک» از مشاوران سابق امور امنيتی کاخ سفيد و نويسنده کتابی به نام « جنگ سايبری، تهديد امنيتی آينده» در مطلبی در روزنامه « وال استريت جورنال » هشدار می دهد که گسترش جنگ سايبری می تواند به جرقه های يک جنگ واقعی بدل شود و آمريکا و اسرائيل آمادگی مقابله با حملات سايبری پيچيده از نوع حملات ايران و يا چين را ندارند.

در يکسال اخير تنش بين فلسطينيان و اسرائيل ابعاد جديدی پيدا کرده و از خيابان ها به عرصه اينترنت و دنيای مجازی کشيده شده است. شمار و ابعاد حملات سايبری به وب سايت و شبکه های کامپيوتری موسسات دولتی، مالی و حتی بيمارستانهای اسرائيل به حدی رسيده است که برخی از مقامات آن کشور آنرا « تروريسم» ناميده و خواستار آن شده اند که با اين پديده همچون تروريسم مقابله شود.

«ريچارد کلارک» تاکيد می کند که اين پديده تروريسم نيست چون تاکنون نه کسی به آن خاطر کشته شده ونه جايی منفجر شده است. اما تداوم و گسترش حملات هکرها و جنگ سايبری نشان می دهد که دولت ها بايد در برابر آن واکنش جدی نشان دهند.

نکته اول اين است که دولت های منطقه خاورميانه برخلاف ساير نقاط جهان تاکنون امکانات لازم برای مقابله با اين حملات را فراهم نکرده اند. شواهد نشان می دهد که حملات سايبری و يا سرقت اطلاعات روی شبکه کامپيوتر در کشورهای خاورميانه بسيار ساده تر از نقاط ديگر جهان است. ضعف ايمنی سيستم های کامپيوتری در اين کشورها باعث شده که حتی هکرهای آماتور و تازه کار بتوانند به راحتی حملات خود را انجام دهند.

دولت های خاورميانه بايد ايمنی سيستم های کامپيوتری و اطلاعات حساس خود را بهبود ببخشند. تاکنون اين حملات ضايعات گسترده ای نداشته ولی تهديد و خطر جدی است. اگر سطح ايمنی در همين حد باقی بماند مسلما در آينده ضايعات اين حملات بيشتر خواهد شد.

نکته دوم اين است که حملات سايبری اعراب واسرائيلی ها عليه يکديگر نشان می دهد که هنوزهم يک سازمان يا نهاد بين المللی قوی و کارآمد برای پيشگيری از اين حملات، تعقيب مجرمان و کمک به تقويت ايمنی شبکه های کامپيوتری وجود ندارد . طبق معاهده بوداپست که در سال ۲۰۰۴ در مورد مبارزه با جرائم اينترنتی به تصويب رسيد ۴۰ کشور عضو معاهده در زمينه مقابله با حملات سايبری که در خاک اين کشورها انجام می شود، مسئوليت دارند.

«ريچارد کلارک» با اشاره به تجربه آمريکا و روسيه و امضا معاهده ای بين دوطرف برای کنترل حريم مجازی و همکاری در زمينه جرائم اينترنتی می نويسد که با وجود چنين معاهده ای هنوز هيچيک از دو کشور قدرت کافی برای جلوگيری از وقوع حملات سايبری مخرب در حريم خود را ندارند. علاوه بر اين هيچ مرکز يا نهاد بين المللی برای مديريت و مقابله با اين خطرات وجود ندارد.

به عنوان مثال اگر باز هم مثل مورد ماه گذشته بازار بورس عربستان سعودی تحت تاثير حملات سايبری از اسرائيل مختل شود بايد مرکزی بين المللی وجود داشته باشد تا قربانی چنين حمله ای بتواند به آن شکايت کرده و از آن کمک دريافت کند. يک چنين نهادی بايد دارای امکانات و اختيارات کافی باشد و تمام کشورهای عضو بايد با آن همکاری کنند تا در اسرع وقت بتواند در برابر حملات سايبری در هر کشوری واکنش نشان دهد.

« ريچارد کلارک » در پايان مطلب خود در روزنامه «وال استريت جورنال» يادآوری می کند که رويدادهای ماههای اخير به ما ثابت کرد که در بحران خاورميانه حملات سايبری در صورت گسترش می تواند به برخوردهای نظامی منجر شود. اما حالت عکس آن نيز امکان پذير است . به عنوان مثال حمله نظامی به ايران می تواند باعث شود که حکومت ايران برای تلافی جويی اسرائيل را هدف حملات سايبری خود قرار دهد. اسرائيلی ها می گويند که می توانند چنين حملاتی را مهار کنند ولی شواهد يک سال اخير خلاف آن را ثابت می کند و متاسفانه بخش بسيار وسيعی از شبکه های کامپيوتری بسيار حساس آمريکا نيز هنوز آمادگی مقابله با حملات سايبری پيشرفته را ندارند.
XS
SM
MD
LG