لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

مجلس ايران خواستار تجديد نظر در رابطه با دانمارک و هلند شد


مجلس شورای اسلامی. عکس از خبرگزاری فارس.
مجلس شورای اسلامی. عکس از خبرگزاری فارس.

۲۱۵ از نمايندگان مجلس ۲۹۰ نفری شورای اسلامی با صدور بيانيه ای اقدام رسانه های دانمارکی و هلندی، در تجديد چاپ کاريکاتورهای ضد اسلامی را محکوم کردند و خواستار تجديد نظر در روابط سياسی و بازرگانی جمهوری اسلامی ايران با اين دو کشور شدند.


چاپ دو باره‌ اين تصاوير يک روز پس از آن صورت گرفت که پليس دانمارک اعلام کرد که تهديدهايی داير بر کشتن «دان کورت وسترگارد» طراح کاريکاتورها دريافت کرده است.


راديو دولتی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که ۲۱۵ از نمايندگان مجلس از رييس‌جمهوری اسلامی ايران خواسته‌اند روابط اقتصادی و سياسی خود با اين دو کشور را قطع کند.


دانمارک و هلند هر دو روابط تجاری محدودی با ايران به ويژه در حوزه‌های فراورده‌های لبنی، کشاورزی، مواد شيميايی و دارويی دارند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، در بیانیه نمایندگان مجلس آمده است:«ما از اين کشورها می‌خواهيم به صهيونيسم، که مخالف آموزه‌های موسی و عيسی‌است اجازه ندهند تا اهداف خود را در قالب آزادی بيان و به نام مردم اصيل اين دو کشور القاء کنند.»


  • «ما از اين کشورها می‌خواهيم به صهيونيسم، که مخالف آموزه‌های موسی و عيسی‌است اجازه ندهند تا اهداف خود را در قالب آزادی بيان و به نام مردم اصيل اين دو کشور القاء کنند.»
بخشی از بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی

از کاریکاتورهای دانمارکی تا فیلم هلندی


۱۵ روزنامه‌‌ هلندی چهارشنبه گذشته اقدام به بازچاپ کاريکاتوری کردند که يکی از ۱۲ کاريکاتوری بود که نخستين بار در سپتامبر ۲۰۰۵ چاپ شد.


کميته سياست خارجی دانمارک متشکل از ۱۰ قانونگذار دانمارکی پيشتر سفر برنامه‌ريزی شده به ايران را لغو کرد؛ چرا که نمايندگان پارلمان ايران خواهان عذرخواهی رسمی از دولت آن کشور شده بودند.


نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران در بيانيه اخير خود همچنين افزوده اند:«اخيراً برخی از رسانه‌ های هلندی و دانمارکی که تحت تاثير صهيونيست‌های غاصب قرار گرفته‌اند، مقدسات اسلام را مورد هتک حرمت قرار داده‌اند.»


در اين بيانيه آمده است: «ما نمايندگان مردم ايران از رييس جمهوری می‌خواهيم نسبت به مقابله با اين قبيل هتاکی‌ها اقدام مناسب مبذول داشته و در روابط سياسی و تجاری با کشورهای مزبور تجديد نظر جدی کند.»


اين بيانيه می‌افزايد: «ما از اين کشورها می‌خواهيم به صهيونيسم، که مخالف آموزه‌های موسی و عيسی ‌است اجازه ندهند تا اهداف خود را در قالب آزادی بيان و به نام مردم اصيل اين دو کشور القاء کنند.»


بازچاپ کاريکاتورهای جنجالی پيامبر اسلام موجب ايجاد نارضايی‌هايی در جهان اسلام شده است.


تاکنون پليس دانمارک دو تونسی و يک مراکشی را به ظن دست داشتن در طرح ترور کاريکاتوريست دانمارکی دستگير کرده است.


روز سه‌شنبه، ده ‌ها تن از دانش ‌جويان اسلامگرا در جنوب پاکستان اقدام به سوزاندن پرچم‌ دانمارک کردند. اين در حالی ا‌ست که در کويت تعدادی از نمايندگان پارلمان خواهان تحريم کالاهای دانمارکی شدند.


اين کاريکاتورها که دوسال پيش چاپ شد رشته اعتراضاتی را در پی داشت که در جريان آنها دست ‌کم ۵۰ تن کشته شدند و سه سفارت خانه دانمارک در جهان از جمله تهران مورد حمله معترضان قرار گرفت.


در همین حال گيرت وايلدرز يکی از نمايندگان مجلس هلند اعلام کرد قصد دارد در ماه مارس فيلمی ضد اسلامی از تلويزيون اين کشور پخش کند.


وايلدرز که نماينده‌ی جناح راست افراطی در هلند است گفته است که فيلم جنجالی مورد اشاره‌ وی «فتنه» نام دارد و اين فيلم «قرآن را مشوق مردم برای کشت و کشتار معرفی می‌کند.»


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، دولت هلند را به اهمال در مواجهه با چنين اقداماتی متهم کرده، اما توضيحی در باره‌ تغيير احتمالی در سطح مناسبات ديپلماتيک دو کشور نداده است.


XS
SM
MD
LG