لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

ایران شهروند دانمارکی را آزاد کرد


نيلس کروگس گارد
نيلس کروگس گارد
دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که نيلس کروگس گارد شهروند دانمارکی که در جريان اعتراض های روز ۱۳ آبان در تهران بازداشت شده بود، آزاد شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داد که دستور آزادی اين دانشجوی روزنامه نگاری اهل دانمارک، با توجه به تکميل شدن تحقيقات توسط بازپرس پرونده، عصر سه شنبه به زندان اوين ابلاغ شد.

فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران پیشتر اعلام کرده بود که در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز ۱۳ آبان، یک دانشجوی دانمارکی رشته روزنامه‌نگاری نیز بازداشت شده است.

به گزارش رویترز سخنگوی فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، که مقر آن در بروکسل است، روز جمعه با اعلام این که نیلز کروگزگارد دانشجوی ۳۱ ساله رشته روزنامه‌نگاری در تظاهرات روز چهارشنبه بازداشت شده است، افزود: «ما این اطلاعات را از همکارانمان در ایران دریافت کرده‌ایم.»

پیشتر وزارت خارجه دانمارک اعلام کرده بود که در تلاش است با يک روزنامه نگار دانمارکی بازداشت شده در تهران تماس برقرار کند. اتحاديه روزنامه نگاران دانمارک نيز تاييد کرد که اين شخص عضو اين اتحاديه است.

در جريان اعتراض های روز ۱۳ آبان، سه شهروند خارجی ديگر که دو نفر از آنها کانادايی و ديگری ژاپنی بود، نيز بازداشت شدند، که پيشتر آزاد شده بودند.

پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه بسیاری از روزنامه‌نگاران و از جمله چند گزارشگر که برای رسانه‌های خارجی فعالیت می‌کردند، به دست نیروهای امنیتی دستگیر شده و شماری از آنها نیز در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» محاکمه شده‌اند.

پس از آن که رسانه‌های خارجی به طور گسترده‌ای اعتراض‌های میلیونی مردم ایران را پوشش دادند، جمهوری اسلامی فعالیت آنها را به شدت محدود کرد و برخی از گزارشگران این رسانه‌‌ها تنها اجازه داشتند از داخل دفتر خود گزارش تهیه کنند.
XS
SM
MD
LG