لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

دریچه: مروری هفتگی بر وقایع حوزه حقوق بشر در ایران


Itan -- Evin prison , located in northwestern Tehran, 16Oct2010
Itan -- Evin prison , located in northwestern Tehran, 16Oct2010
ژیلا بنی یعقوب دوشنبه هفته پیش برای اجرای حکم یک سال زندانش روانه زندان اوین شد.
این روزنامه نگار علاوه بر تحمل یک سال زندان به ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه نگاری هم محکوم شده است، به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس جمهوری.

همسراو، بهمن احمدی امویی هم به اتهام اقدام علیه امنیت ملی وتبلیغ علیه نظام، به تحمل ۷ سال زندان محکوم شده و هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.

سازمان عفو بین الملل هفته پیش با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط ژیلا بنی یعقوب شد.

این نهاد حقوق بشری همچنین از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است که تمام روزنامه نگاران زندانی را فورا آزاد کنند و در بیانیه اش نوشته که این روزنامه نگاران تنها به دلیل فعالیت حرفه ای و انتقادات مسالمت آمیزشان بازداشت و زندانی شده اند.

دروری دایک، سخنگو و مسئول بخش ایران در سازمان عفو بین الملل درباره این بیانیه این طور می گوید:
«این بیانیه مربوط به موج تازه دستگیری ها و زندانی شدن روزنامه نگاران در ایران است و سازمان عفو بین الملل نگرانی خودش را نسبت به زندانی شدن ژیلا بنی یعقوب و دیگران طی یک بیانیه اعلام کرده است.»

« ما متوجه شدیم یک موج تازه زندانی شدن روزنامه نگارانی که بعد از انتخابات رئیس جمهوری محکوم شده اند، در حال شروع شدن برای اجرای حکم است. الان ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری و ریحانه طباطبایی جزو این افراد هستند و یک موج تازه شروع شده است تا این فعالان حقوق بشر ، فعالان حوزه زنان و روزنامه نگاران را زندانی کنند.»

«البته ما می خواهیم که دنیا و بخصوص شرکت کنندگان شورای حقوق بشر که کارشان را در این ماه در ژنو آغاز می کنند، بدانند که با هیات ایران چگونه برخورد کنند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:40 0:00
لینک مستقیم


***
ریحانه طباطبایی و شیوا نظرآهاری هم که حدود دو هفته پیش برای اجرای حکمشان فراخوانده شدند روز شنبه باید به اجرای احکام زندان اوین مراجعه کنند.

ریحانه طباطبایی روزنامه نگاریست که به تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار اخبار متهمان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات متهم شده و حکمش ۵ ماه حبس تعزیری است.

شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر هم به ۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اخلال درنظم عمومی.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران رکورددار زندانی کردن زنان روزنامه نگار و وب نگار در دنیاست.

در این بیانیه آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تاکنون دست کم ۵۷ زن روزنامه نگار و وب نگار به احکام زندان از ۶ ماه تا ۷ سال محکوم شده اند.

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه به بررسی وضعیت دو زوج زندانی پرداخته ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی و همچنین مهسا امرآبادی و همسرش مسعود باستانی پرداخته و در ادامه خواستار آزادی تمام روزنامه نگاران زندانی شده است.

رضا معینی مسئول بخش ایران در گزارشگران بدون مرز دراین باره می گوید:
«در کشورهایی مثل ایران جنگ قدرت میان جناح های مختلف قدرت و در اصل میان درگیری ها و کشمکش های سیاسی می تواند و البته همیشه این گونه بوده است که تعدادی از روزنامه نگاران و وب نگاران را قربانی کرده است.»

«در این میان ما از روزنامه نگاران و وب نگارانی دفاع می کنیم که در رابطه با دفاعشان از آزادی بیان به شکل مسالمت آمیز اقدام کرده و در این میان قربانی شده اند. در یک کلام ما می توانیم بگوییم که هر آنچه که به اطلاع رسانی ربط پیدا می کند، می تواند یکی از عوامل بازداشت باشد.»

***
سازمان عفو بین الملل هفته پیش با صدور بیانیه ای از بازداشت ده ها نفری که برای کمک به زلزله زدگان به استان آذربایجان شرقی رفته بودند، انتقاد کرده و خواستار آزادی این افراد شده است.

از بین افرادی که در کمپ های کمک رسانی به زلزله زدگان بازداشت شده اند بیش از ۲۰ نفرشان به زندان تبریز منتقل شده و به گفته یکی از وکلایشان به اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام متهم شده اند.

نقی محمودی، وکیل دادگستری ساکن ترکیه که پیگیر وضعیت این بازداشت شدگان است درابن باره بیشتر می گوید:

«بازداشت شدگان منطقه خواجه تبریز به زندان تبریز منتقل شده اند و از سوی دیگر به انتقال برخی از آنها مثل آقای حسن و حسین رونقی به پلیس امنیت تبریز نیز گزارش هایی مطرح شده است. از سوی دیگر اصلا مشخص نیست که آقای نوید خانجانی در کجا نگهداری می شود و اخبار ضد و نقیضی مبنی بر انتقال ایشان به زندان اوین و یا زندان رجایی شهر منتشر شده است.»

«در این مدت هم اظهار نظرهایی از سوی مقامات قضایی و سیاسی در این باره مطرح شده است که صرف نظر از اینکه این اظهار نظرها متناقضند، برخی از این اظهار نظرها از سوی کسانی مطرح شده است که اساسا صلاحیت این کار را نداشته اند، منجمله استاندار آذربایجان شرقی یا رئیس پلیس تهران که اتهامات متعددی را به این افراد منتسب کرده اند.»

«آنچه که در پرونده به این افراد نسبت داده شده است ، تبلیغ علیه نظام ، پخش مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته و تبلیغ بهائیت، و همین طور هم اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور بوده است.»

براساس بیانیه سازمان عفو بین الملل حسین رونقی ملکی ،وبلاگ نویس و نوید خانجانی فعال حقوق بشر هم جزو بازداشت شدگان پس از زلزله استان آذربایجان شرقی هستند.

این نهاد حقوق بشری وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی را خطرناک توصیف کرده و اعلام کرده که او نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد.

خانواده نوید خانجانی هم می گویند با توجه به بی خبری از وضعیت و محل نگهداری فرزندشان ممکن است او را برای اجرای حکم ۱۲ سال زندانش به زندان اوین یا رجایی شهر منتقل کرده باشند.

***
عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی که ده روز پیش از بیمارستان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد از همان روز تاکنون هنوز در اعتصاب غذاست.

او حدود ۶ ماه پیش به دلیل ناراحتی های جسمی در بیمارستان بستری شد و به گفته پسرش در اعتراض به ناتمام ماندن مراحل درمانی اش از زمان انتقال به زندان، دست به اعتصاب غذا زده است.

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز درباره وضعیت پدرش توضیحات بیشتری می دهد:

«ایشان بر اساس حرفی که دکترها زده اند و نامه ها و کمیسیون هایی که تشکیل شده است بایستی به مرخصی استعلاجی می رفته و یا حداقل در بیمارستان نگهداری می شده است.»

«وضعیت پدرم به شکلی بوده است که دکترها حتی حکم عدم تحمل کیفر برایش صادر کرده اند. ولی ایشان را از بیمارستان به بند 209 اوین منتقل کرده اند. نهایتا اگر هر اتفاقی برای ایشان بیافتد با توجه به اینکه شرایط جسمی شان خیلی خطرناک است، مسئولیت آن بر عهده شخص آقای خامنه ای است.»

***
برای بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به اتهام تبلیغ علیه نظام، پرونده جدیدی باز شده است.

او طی ماه های گذشته به این اتهام بازجویی شده و به گفته خانواده اش امضای بیانیه ها و نامه هایی از داخل زندان و نمایش تصویر و انتشار اخبارش در رسانه های خارجی از جمله مصادیقی است که برای اتهامش ذکر شده است.

بهزاد نبوی پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ به اتهام اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده و هم اکنون در بند دوالف وابسته به سپاه نگهداری می شود.

***
کمپین بین المللی حقوق بشر به نقل از منابع مطلع گزارش داده که محمد نظری زندانی کرد محبوس در زندان رجایی شهر از روز سه شنبه ۷ شهریورماه با دوختن لب هایش دست به اعتصاب غذا زده است.

بنا به گزارش این نهاد حقوق بشری، آقای نظری در اعتراض به شرایط زندان و تحمل بیش از ۱۹ سال زندان، اعتصاب غذا کرده و گفته تحمل این وضعیت برایش مانند مرگ تدریجی است.

محمد نظری ۴۱ ساله در سن ۲۳ سالگی به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان به اعدام محکوم شد. او ۵ سال بعد مورد عفو قرارگرفت و حکم اعدامش با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.
XS
SM
MD
LG