لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

«ابومسلم استرالیایی» به هفت سال زندان محکوم شد


ديويد هيکس که تاکنون پنج سال در گواتانامو زندانی بود فقط بايد نه ماه ديگر در زندان استراليا بسر برد.
ديويد هيکس که تاکنون پنج سال در گواتانامو زندانی بود فقط بايد نه ماه ديگر در زندان استراليا بسر برد.

ديويد هيکس معروف به « ابومسلم استراليايی»، عضو القاعده که پنج سال است در گواتانامو زندانی است، روز جمعه ۳۱ مارس به هفت سال زندان محکوم شد.


به گزارش خبرگزاری رويترزديويد هيکس،اولين نفر از صدها زندانی گواتانامو است که به عنوان جنايتکار جنگی محکوم می شود. ديويد هيکسنيزبه نام های «ابومسلم استراليايی» و يا «محمد داوود» در بين جنگجويان القاعده معروف بود. برخی از روزنامه ها وی را «طالبان استرالیایی» نیز می خوانند.


وی قرار است از گواتانامو به استرالیا منتقل شود و فقط نه ماه دیگر در زندان بماند.


به گفته مقامات قضايی نظامی ايالات متحده، ديويد هيکس اين اتهام را که وسايل در اختيار تروريست ها قرارمی داده، پذيرفته است .



دیوید هیکس با بن لادن ديدار کرده و از وی پرسيده چرا کتاب های آموزشی القاعده به زبان انگليسی وجود ندارد

وی اعتراف کرد که از يک تانک طالبان در قندهار محافظت می کرده و با بن لادن ديدار کرده و از وی پرسيده چرا کتاب های آموزشی القاعده به زبان انگليسی وجود ندارد. ديويد هيکس همچنين گفت که مدت ها در اردوگاه های القاعده در افغانستان آموزش ديده است .


ديويد هيکس که تاکنون پنج سال در گواتانامو زندانی بود فقط بايد نه ماه ديگر در زندان استراليا بسر برد.


تری هيکس پدر ديويد، روز شنبه به خبرنگاران محلی گفت: «حداقل وی به خانه بر می گردد و از آن جهنم خارج می شود.»


«ابومسلم استراليايی»در ماه دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، در افغانستان به اسارت در آمد و از اولين زندانی هايی بود که به عنوان جنگجويان دشمن، بهگواتانامو منتقل شد.


وی که پيش از اين اعلام کرده بود مورد بد رفتاری نيروهای آمريکايی قرار گرفته، در دادگاه گفت که نيروهای آمريکايی هيچ رفتار غيرقانونی با وی نکردند.


«ابومسلم استراليايی» اولين شخصی است که پس از جنگ جهانی دوم در دادگاه جنايت های جنگی محکوم می شود.


وی براساس «قانون کمیسیون های نظامی» که توسط کنگره آمریکا تصویب شده محاکمه شد.


ديويد هيکس موافقت کرده که تا يک سال با مطبوعات استراليا صحبت و مصاحبه ای نداشته باشد و تمامی پولی را نيز که از چاپ و پخش داستان می گيرد به دولت استراليا بپردازد.



برخی از سياستمداران استراليا باز گرداندن ديويد هيکس به استراليا را امتيازی برای نخست وزير اين کشور در انتخابات عمومی ماه نوامبر در این کشور می دانند

به گزارش خبرگزاری آلمان مقامات آمريکايی اعلام کردند که وی تا ۶۰ روز ديگر به استراليا برمی گردد. سال گذشته جان هوارد نخست وزير استراليا با صحبت با مقامات آمريکايی در واشينگتن آنها را قانع کرد که ديويد هيکس به جای گواتانامو در استراليا زندانی باشد.


آقای هوارد گفت به نظر من وی يک قهرمان نيست و اعتراف کرده که به يک سازمان تروريستی کمک می کرده است.


ديويد هيکس در استراليا در کارخانه بسته بندی گوشت کار می کرد و نتوانسته بود دبيرستان را به پايان برساند.


برخی از سياستمداران استراليا باز گرداندن ديويد هيکس به استراليا را امتيازی برای نخست وزير اين کشور در انتخابات عمومی ماه نوامبر در این کشور می دانند.


XS
SM
MD
LG