لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

اجلاس پنج روزه داووس آغاز شد


چهارشنبه، چهارم بهمن، نخستين روز برگزاری « اجلاس جهانی اقتصاد» در دهکده کوهستانی داووس در سوئيس است.
چهارشنبه، چهارم بهمن، نخستين روز برگزاری « اجلاس جهانی اقتصاد» در دهکده کوهستانی داووس در سوئيس است.

چهارشنبه، چهارم بهمن، «اجلاس جهانی اقتصاد» با دو محور کلیدی «گرمايش زمين» و «بحران در خاورميانه» در دهکده کوهستانی داووس در سوئيس آغاز شد.


این اجلاس، پنج روز و با حضور دو هزار و ۴۰۰ شرکت کننده از نود کشور جهان ادامه خواهد داشت تا در مورد اوضاع اقتصادی جهان، تحت عنوان «جابه جايی معادله قدرت در جهان» گفت وگو کنند.


از ایران نیز محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق که به عنوان چهره ای میانه رو، شهرتی جهانی دارد، در اجلاس داووس شرکت می کند.


در اين همايش، ۲۴ ریيس دولت، ۸۵ وزير، بيش از یک هزار مديرعامل بزرگترين شرکت های تجاری جهان و رهبران رسانه ها و سازمان های غير دولتی در ۲۲۳ نشست، کارگاه و ميزگرد شرکت می کنند.


رهبران اقتصادی دنيا در سال های پيش نيز در مورد گرمايش زمين صحبت کردند و اين مساله را در سطحی جهانی مطرح کردند. در اجلاس امسال رهبران اقتصادی دنيا می خواهند اين موضوع را کاملا در اولويت قرار دهند.


به گزارش سی ان ان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را نيز به عهده دارد، اعلام کرد که بحث در مورد تغييرات جوی از مسايل مهم اين اجلاس است و وی در اين مورد با همتایان خود از دیگر کشورهای جهان، گفت و گو خواهد کرد.


بحران خاورميانه نيز مورد بحث قرار خواهد گرفت. وزير خارجه اسراييل، «تزيپی ليونی» و «محمود عباس»، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، هر دو در اين جلسه حضور دارند.


«ملک عبدالله»، شاه اردن نيز در مورد آينده خاورميانه سخنرانی می کند. از کشور عراق چند نفر از مقامات بلندپايه دولتی مانند عبدل مهدی، معاون رييس جمهوری، درباره چگونگی حل اختلافات شيعيان و سنی های اين کشور صحبت می کنند.


گمانه زنی درباره علت حضور خاتمی


از مقامات جمهوری اسلامی نامی جز «محمد خاتمی»، ریيس جمهوری سابق ايران در فهرست شرکت کنندگان در اجلاس داووس به چشم نمی خورد.


برخی از مطبوعات گمانه زنی کردند که رهبران جمهوری اسلامی از طریق آقای خاتمی، رییس جمهوری پیشین، می خواهند مذاکراتی را درباره پرونده هسته ای ايران با رهبران کشورهای ديگر انجام دهند.


آقای خاتمی در جلسه ای تحت عنوان «قوانين همسايگی در جهان چند فرهنگی» با حضور «عبدالله احمد بداوی» نخست وزير مالزی، «جان دوگيويا»، ریيس دانشگاه جورج تاون آمريکا و «جيم واليس» فعال معروف مسيحيان اوانجليس آمريکا و «ديويد روزن» ریيس کميته بين المللی يهوديان برای گفت وگو بين مذاهب شرکت می کند.


جلسه ديگری نيز تحت عنوان «صداهايی از ايران» به بررسی تحولات روز ايران اختصاص داده شده است. در این جلسه «حمیدرضا جلائی پور»، «بهاره آروين»، «شهريار خلجی» و «حسين واله» از ايران و «ولی نصر» از شورای روابط خارجی آمريکا شرکت خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG