لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

اجتماع ايرانيان و سوری های تورنتو در روز ۱۸ تير


تظاهرات مخالفان بشار اسد در کانادا، عکس تزئینی است
تظاهرات مخالفان بشار اسد در کانادا، عکس تزئینی است
مراسم سيزدهمين سالگرد حماسه ۱۸ تير سال ۱۳۷۸، روز شنبه ۷ ژوئيه در ميدان دانداس، يکی از اصلی ترين و پر ازدحام ترين ميادين شهر تورنتو، به دعوت جبهه متحد دانشجويی در کانادا و با حضورتنی چند از ايرانيان برگزار شد.

ايرانيان پس از حضور در مراسم ۱۸ تير به جمع تجمع سوری های مقيم تورنتو پيوستند و از خواسته های مردم سوريه در برابر رژيم بشار اسد حمايت کردند.

افشين اعرابی يکی از هماهنگ کنندگان برنامه های جبهه متحد دانشجويی در تورنتو به راديو فردا گفت: «ما قصد داشتيم با پيوستن به اجتماع سوری ها چند هدف را دنبال کنيم؛ يکی معرفی هرچه بيشتر رويداد تاريخی ۱۸ تير به مردم بود چرا که صدها نفر در تجمع آنها حضور داشتند و دوم اينکه از اعتراض آنها در برابر دولت سوريه حمايت کنيم چرا که آنها در جستجوی حق شکنجه و کشته می شوند.»

اين مراسم راس ساعت ۳ بعدازظهر آغاز شد. شرکت کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای مختلف خواسته های خود در رابطه با ساختار سياسی حقوقی و خواسته های جنبش دانشجويی در ايران ابراز کردند. پلاکاردهای انگليسی با مضون حمايت از ۱۸ تير و جنبش دانشجويی ايران نيز در دست حاضران جلب توجه می کرد.

همچنين پوسترها و عکس هايی از زندانيان سياسی از جمله حشمت الله طبرزدی، مجيد توکلی و بهاره هدايت در دست اجتماع کنندگان ديده می شد.

آزاده، يکی از سازمان دهندگان برنامه به راديو فردا گفت: «يکی از اهداف ما در برگزاری اين اجتماع و راهپيمائی معرفی ۱۸ تير به کانادايی ها بود چرا که متاسفانه اين رويداد علارغم اهميت تاريخی اما بدرستی در سطح بين المللی مطرح نشده است و دانشجويان خارجی آگاهی چندانی در مورد آن ندارند.»

در اين تجمع و راهپيمايی بسياری از رهگذران سوالات گوناگونی را در مورد جنبش دانشجويی و نيز حکومت ايران و رابطه آن با دنيا مطرح می کردند که توسط برگزار کنندگان به آنها پاسخ داده می شد.

اين تجمع پس از يک ساعت به راهپيمايی به سمت ساختمان تلويزيون سی بی سی نيوز واقع در خيابان فرانت تبديل شد و حدود نيمساعت راهپيمايی ادامه پيدا کرد.

در انتها بيانيه حشمت الله طبرزدی از زندان در باره شکل گيری واقعه ۱۸ تير و اهميت آن قرائت شد. آقای طبرزدی در بيانيه خود تاکيد دارد که جنبش ۱۸ تير نقطه عطفی در تاريخ ۶۰ ساله جنبش دانشجويی ايران است و نبايد آن را امری اتفاقی و تنها اعتراضی برای توقيف يک روزنامه دانست. اين زندانی سياسی می نويسد: «به نظر من تجربه ۱۸ تير ۷۸ و جنبش سبز ۸۸ به ما می آموزد که بايد منتظر يک جنبش ملی با رهبری جديد باشيم.»

ايرانيان حاضر در اين مراسم از ساعت ۵ عصر به سمت مراسم اعتراضی سوريه ای های مقيم تورنتو رفتند که در جلوی پارلمان استان انتاريو تشکيل شده بود رفتند و با حضور در جمع گسترده سوری ها همبستگی خود را با مردم سوريه نشان دادند. برگزار کنندگان سوری در واکنش به حضور ايرانيان در تجمع خود شعارهايی در حمايت از آزادی و دمکراسی در ايران سر داده و از بلندگوهايشان پخش کردند.
XS
SM
MD
LG