لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

«ساعت زمين»، با خاموش کردن چرا غ ها


لوگوی ساعت زمین
لوگوی ساعت زمین
مراسم ساعت زمين شنبه شب از سوی سازمان ملل در سراسر جهان برگزار می‌شود. اين برنامه که اولين بار در سال ۲۰۰۷ در استراليا اجرا شد آگاه کردن مردم از تغييرات آب و هوايی و لزوم مصرف محتاطانه انرژی در جهان را هدف اصلی خود قرار داده است.

در اين مراسم، برنامه خاموش کردن چراغ‌های اصلی بين ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه تا ۲۱ و ۳۰ دقيقه به وقت محلی انجام می‌شود.

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، در پيامی گفت که ادارات سازمان ملل در سراسر جهان مانند سال‌های پيش در اين برنامه مشارکت می‌کنند و در نيويورک، مقر اصلی سازمان ملل در تاريکی فرو می‌رود.

دبيرکل سازمان ملل همچنين گفت، اجازه دهيد از ۶۰ دقيقه تاريکی برای کمک به اينکه جهان شاهد روشنی باشد، استفاده کنيم.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، شنبه شب با خاموش شدن چراغ‌های برج ميلاد تهران به مدت يک ساعت، ايران برای اولين بار با مراسم ساعت زمين همراه خواهد شد.

یکی از ویدئو های سایت رسمی «ساعت زمین». پیام ویدئو: با همبستگی و اتحاد می‌توانیم جهان را تغییر دهیم.


اسماعیل کهرم ، کارشناس محیط زیست، پیشتر در مورد ضرورت اجرای طرح ساعت زمين در ايران به رادیو فردا گفته بود «ما به طور متوسط هشت برابر کشورهای پيشرفته، حتی بيش از ژاپن انرژی توليد می‌کنيم و برای توليد محصولات خود حدود هشت برابر متوسط جهان انرژی مصرف می‌کنيم. يعنی اگر برای توليد يک محصول در ژاپن و ايالات متحده، ۱۰۰ کيلو وات الکتريسيته مصرف کنند، ما ۸۰۰ کيلو وات مصرف می‌کنيم. اين مسئله برای کشورهای جهان سوم به خصوص برای کشور عزيز ما بسيار حياتی است.»

سازمان جهانی طبیعت از از مردم سراسر جهان خواست تا با یک ساعت خاموش کردن چراغ‌ها به کره زمین رأی دهند.

در سال ۲۰۰۷، بیش از دو میلیون منزل و دفتر کار در شهر سیدنی به مدت یک ساعت چراغ‌های خود را خاموش کردند. در سال ۲۰۰۸، ۵۰ میلیون نفر چراغ‌های خود را خاموش کردند و مکان‌هایی توریستی و معروف چون پل گلدن گیت در سن فرانسیسکو و میدان کلوسئوم رم یک ساعت در خاموشی ماندند. امسال برج ایفل در پاریس و شهر پاریس که به شهر نور و چراغ معروف است نیز به این مکان‌ها می‌پیوندد.

در سال ۲۰۱۰، صدو بیست و هشت کشور و صدها میلیون نفر به کمپین «ساعت زمین» پیوستند.

سازمان یا صندوق جهانی طبیعت با حروف اختصاری «دبلیو دبلیو اف» (WWF) سازمانی غیردولتی و بین‌المللی است که برای حفاظت و بازسازی محیط زیست و انجام پژوهش درباره زمین و محیط زیست فعالیت می‌کند.

این سازمان در سراسر جهان بیش از پنج میلیون حامی دارد و در بیش از ۹۰ کشور جهان از حدود ۱۳۰۰ پروژه حفاظت محیط زیست حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG