لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

زلزله در چین دست کم ۱۰۷کشته بر جای گذاشت


یک مامور پلیس مردم وحشتزده را که از ترس زلزله به خیابان ریخته اند، هدایت می کند. (عکس: EPA)
یک مامور پلیس مردم وحشتزده را که از ترس زلزله به خیابان ریخته اند، هدایت می کند. (عکس: EPA)

دولت چين اعلام کرد که زلزله شديدی که روز دوشنبه، جنوب غربی چين را لرزانده است، دست کم ۱۰۷ کشته بر جای گذاشته و ۹۰۰ دانش آموز نيز در «خاک دفن» شده اند .


خبرگزاری رسمی چين، شينهوا گزارش داد که زمين لرزه موجب شده که سقف يک دبيرستان در استان سيچوان فرو ریخته و ۹۰۰ دانش آموز اين دبيرستان در «خاک دفن» شوند .


همين خبرگزاری می افزايد که دست کم چهار نوجوان در اين دبيرستان جان خود را از دست داده اند.


زلزله ای به قدرت ۷.۸ درجه در مقياس ريشتر روز دوشنبه مرکز چين را به شدت تکان داد و موجب ترس و وحشت ساکنان شهرهای مختلف شرق آسيا شد.


بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاری آمريکا، اين زمين لرزه در ۹۲ کيلومتری شمال غربی استان سيچوان و در ساعت دو و ۲۸ دقيقه به وقت محلی رخ داد. مرکز اين زمين لرزه ده کيلومتری عمق زمين گزارش شده است.


هوجين تائو، رييس جمهوری چين دستور داده است که تمام تلاش ها برای نجات جان بازماندگان صورت گيرد و نيروهای نظامی اين کشور نيز به محل وقوع حادثه اعزام شده اند.


بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی چين، شينهوا، ون جيابائو، نخست وزير اين کشور نيز به محل زمين لرزه رفته است.


در منطقه وقوع زلزله حدود ۱۲ ميليون نفر زندگی می کنند و در ۲۶۰ کيلومتری آن نيز استانی با ۳۰ ميليون جمعيت قرار دارد.


سيستم همکاری و هشدار مصيبت های جهانی وابسته به کميسيون سازمان ملل – اتحاديه اروپا هشدار داده است که اثرات اين زمين لرزه می تواند بالا باشد چرا که اين زلزله در طول روز رخ داده است که خودروها در خيابان ها بوده و مردم در ساختمان های با ارتفاع بالا به سر می بردند.


در پکن، پايتخت چين که در ۱۵۰۰ کيلومتری محل وقع زلزله قرار دارد ساختمان های اداری از جمله دفاتر رسانه های پوشش دهنده المپيک پکن تکان خوردند. به فاصله کمی از اين زمين لرزه ساکنان ساختمان های اداری در پکن تخليه شده و حدود يک ساعت در خيابان ها به سر بردند.


در شانگهای که قلب تجاری چين محسوب می شود نيز گزارش های مشابهی منتشر شده است.


در تايپه، پايتخت تايوان که در ۱۶۰ کيلومتری جنوب چين قرار دارد نيز ساختمان ها دچار لرزه های شديدی شدند.


اين زمين لرزه در هانوی، پايتخت ويتنام ، بانکوک، پايتخت تايلند و هنک کنگ نيز احساس شد و بسياری از مردم بلافاصله به خيابان ها ريختند.


XS
SM
MD
LG