لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

حمله اسلام گرایان افراطی به مسیحیان در مصر


یک کشیش مصری در ماه ژوئیه سال گذشته توسط اسلام گرایان افراطی زخمی شد.
یک کشیش مصری در ماه ژوئیه سال گذشته توسط اسلام گرایان افراطی زخمی شد.
بندر اسکندريه مصر بار ديگر شاهد حمله گسترده اسلام گرایان افراطی به مسيحيان بوده است.

شاهدان عينی شامگاه يکشنبه به رویترز گفتند که گروه های مهاجم مسلمان با چوب و سنگ به سوی محل های کسب و کار و ساير مراکز متعلق به مسيحيان اسکندريه حمله ورشدند. يک کلانتری نيز مورد حمله قرار گرفت.

حمله پس از آن رخ داد که اسلام گرایان افراطی شايع کردند که «مردی مسلمان شنبه بدست مسيحی ها کشته شده است.»

مقامات انتظامی در بندر اسکندريه گفتند که پيداشدن جسد مردی بنام احمد عبدالرزاق گمعه (جمعه) عامل وقوع اين ناآرامی های گسترده بوده است. اين مرد با ضربات چاقو از پای درآمده بود.

مسلمانان با گردهم آمدن در مسجدی برای تشييع جسد مرد ياد شده، به شعارهای افراطيون کف به دهان آمده که فرياد «مسيحيان را بکشيم» سرمی دادند، پاسخ داده و به سوی خانه و محل های کسب مسيحيان شهر حمله ورشدند.

مرد مسلمان به قتل رسيده درخانه ای که متعلق به سه برادر مسيحی بنام های ايمن، عاطف و فرگ (فرج) تاگی (تاجی) است، زندگی می کرد، و اين ظن می رود که دريک نزاع که در کوچه کنار اين خانه در گرفت، از دست صاحبان خانه چاقو خورد.

پليس اسکندريه سه برادرخانواده تاگی را دستگير کرده است. سخنگوی پليس گفت برای جلوگيری از کشانده شدن آشوب ها به بخش های ديگر اسکندريه نيروهای امنيتی درمحله ها مستقر شده اند.

ارزيابي ها براين است که مسيحيان ده درصد از جمعيت هشتاد ميليون نفری مصر هستند اما خود مسيحيان شمارشان را بيشتر می دانند.

مسيحيان مصر در هر حال يکی از بزرگترين جوامع مسيحی در جهان عربی و اسلامی را تشکيل می دهند. اسکندريه يکی از بزرگترين مناطق مسيحی نشين مصر است.

اکتبر گذشته هنگامی که يک مرد مسيحی در قاهره بخاطرخشم از ازدواج خواهر تازه مسلمان خود با يک مرد مسلمان، به خواهرش حمله کرد، ناآرامی هائی ميان مسيحيان و مسلمانان درگرفت. همان هفته نيز در مرکز مصر، يک مرد مسيحی در حمله افراطيون اسلامی کشته شد.

اخیرا افراطيون هر بهانه ای را دستآويز حمله به مسيحيان و بهائيان قرار می دهند. فيلم سينمایی«يک نيل» ماجرای زنی مسيحی طلاق گرفته ای است که بخاطر قوانين کليسای قبطی مصرنمی تواند دوباره ازدواج کند. اين فيلم در هفته های اخير دستمايه حمله به مسيحيان در رسانه های مصری شد.

حمله به بهائيان مصر نيز اخيرا شدت گرفته است. هفته گذشته هنگامی که در يک برنامه تلويزيونی گفته شد که «يک دهکده مملو از بهائيان شده»، مسلمانان افراطی به اين ده حمله ورشدند و خانه های بهائيان را به آتش کشيدند. اين دهکده درنزديکی «شارونيه» سی بهائی دارد که تهديد به مرگ شده اند.

شمار بهائيان مصر حدود دو هزارنفر ارزيابی شده اما تبليغات شديد عليه آنها در رسانه های مصر يک امر دائمی است در حاليکه بهائيان مصر در هيچ فعاليت سياسی مشارکت ندارند و حتی انتخاباتی برای شورای روحانی خود برگزار نمی کنند.

مصر از دوران جمال عبدالناصر فعاليت بهائيان را ممنوع کرده اما ژانويه ۲۰۰۸ دادگاه مصر حکم داد که بهائی ها الزامی به اعلام دين خود در اسناد رسمی ندارند.
XS
SM
MD
LG