لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

۱۱ گردشگر خارجی در مصر ربوده شدند


پنج نفر از گردشگران ربوده شده، ايتاليايی، پنج نفر آلمانی و يک نفر نيز از کشور رومانی بوده است. (عکس: EPA)
پنج نفر از گردشگران ربوده شده، ايتاليايی، پنج نفر آلمانی و يک نفر نيز از کشور رومانی بوده است. (عکس: EPA)

مقام های مصری روز دوشنبه اعلام کردند که افراد نقابدار ۱۹ نفر از جمله ۱۱ گردشگر خارجی را در منطقه ای دور افتاده در مصر و در نزديکی مرز مشترک اين کشور با ليبی ربودند.


پنج نفر از گردشگران ربوده شده، ايتاليايی، پنج نفر آلمانی و يک نفر نيز از کشور رومانی بوده است. هشت مصری نيز که همراه این افراد بودند، ربوده شده اند. وزارت گردشگری مصر اعلام کرد که تبهکاران مسئول اين آدم ربايی هستند.


تلويزيون مصر همچنين اعلام کرد که يک نگهبان مرزی این کشور نيز به اسارت آدم ربايان درآمده است.


برخی از مقام های امنيتی که نخواستند هویتشان فاش شود، می گویند که آدم ربايان تقاضای شش ميليون يورو باج کرده اند تا اين افراد را آزاد کنند. مقام های مصری تاکنون چنین خبری را تائید و یا تکذیب نکرده اند.


به نظر می رسد، اين نخستين بار است که گردشگران خارجی در مصر ربوده می شوند. شبه نظاميان اسلام گرا بارها مناطق توريستی مصر را در چند دهه گذشته با بمب و شليک گلوله مورد حمله قرار داده اند ولی دست به آدم ربایی نزده اند. چنين عملياتی تاکنون موجب کشته شدن صدها نفر در مصر شده است.


زهير گارانا، وزير گردشگری مصر پيشتر اعلام کرد که با آدم ربايان مذاکرات را آغاز کرده ولی در مصاحبه ای با تلويزيون دولتی مصر چنين خبری را تکذيب کرد.


وزير گردشگری مصر گفت: تاکنون مذاکراتی با آدم ربايان آغاز نشده چرا که آنها هنوز با دولت تماس رسمی برقرار نکرده اند.


وی افزود که احتمالا آدم ربايان، سودانی تبار هستند. «منا»، خبرگزاری دولتی مصر نيز اعلام کرد که آدم ربايان گروگان ها را به سوی مرزهای سودان منتقل کرده اند.


يکی از مقام های امنيتی مصری نيز اعلام کرد که آدم ربايان امکان دارد از منطقه ای در کشور چاد که از مراکز فعاليت شورشيان سودانی و چاد هشتند وارد خاک مصر شده باشند.


برخی از خبرگزاری ها پيشتر اعلام کرده بودند که در بين گردشگران ربوده شده، دو نفر نيز از کشور اسرائيل هستند. مقام های رسمی اسرائيل و مصری چنين خبری را تکذيب کرده اند.


دولت ايتاليا نيز اعلام کرده است که اين واقعه را از نزديک و با «نگرانی» دنبال کرده و در تماس نزديک با مقام های مصری است.


XS
SM
MD
LG