لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

حکومت ۶۱ ساله حزب حاکم پاراگوائه پایان یافت


شادی مردم در آسونسیون پایتخت پاراگوئه پس از اعلام پیروزی فرناندو لوگو. (عکس: AFP)
شادی مردم در آسونسیون پایتخت پاراگوئه پس از اعلام پیروزی فرناندو لوگو. (عکس: AFP)

فرناندو لوگو، معروف به «کشیش فقیران»، روز يکشنبه، با پیروزی در انتخابات رياست جمهوری پاراگوئه، به حکومت ۶۱ ساله حزب حاکم کلورادو پايان داد.


فرناندو لوگو از اسقف های سابق کليسای کاتوليک و رهبر چپگرای «ائتلاف میهنی برای تغییر»، با پيروزی در انتخاباتی تاريخی، حزب محافظه کار کلورادو را که از سال ۱۹۴۷در قدرت است، شکست داد.


اين حزب در حال حاضر رکورد حضور مستمر در قدرت را در اختيار دارد .


فرناندو لوگو موفق شد ۴۱ درصد از آرا را کسب کند، بلانکا اوليورا، کاندیدای حزب حاکم، ۳۱ درصد آرا را بدست آورد و لينو اويدو، فرمانده سابق ارتش، با کسب ۲۲ درصد آرا، در مکان سوم ايستاد.


آقای لوگو، ۵۶ ساله، اعلام کرده بود که در صورت انتخاب شدن، مبارزه عليه فقر و حمايت از مردم بومی پاراگوئه را در صدر اولويت های خود قرار می دهد.


وی همچنين گفته است که عليه رشوه و قاچاق مبارزه می کند تا به « آوازه» پاراگوئه به عنوان پناهگاه قاچاقچيان پايان دهد.


مخالفان آقای لوگو می گویند که وی قصد دارد یک سيستم سياسی نظير ونزوئلا بر کشور حاکم کند. رهبر چپگرای پاراگوئه اين اتهام را «بی اساس» خوانده است.



بسياری از صاحبنظران معتقدند که شرايط بد اقتصادی کشور، رياست جمهوری لوگو را با دشواری زيادی روبرو می کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پس از اعلام خبر پيروزی فرناندو لوگو در انتخابات، بسياری از مردم پاراگوئه به خيابان ها ريخته و شادی خود را ابراز کردند.


«شما تصميم گرفتید که پاراگوئه کشوری آزاد باشد»


فرناندو لوگو پس از پيروزی به هوادارانش در آسونسیون پایتخت کشور گفت:« شما تصميم گرفتید که پاراگوئه کشوری آزاد باشد.»


بسياری از صاحبنظران معتقدند که شرايط بد اقتصادی کشور، رياست جمهوری لوگو را با دشواری زيادی روبرو می کند.


ريوردان روت از دانشگاه جان هاپکينز می گويد :« واقعيات اقتصادی شانس زيادی برای دولت جديد باقی نمی گذارد.»


مهمترين مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از ۳۰۰ هزار کشاورز بدون زمين که نياز به کمک دارند و اقتصاد زيرزمينی که بر پايه قاچاق کالاهای مختلف استوار است.


فرناندو لوگو در سال ۱۹۹۴ به مقام اسقفی در کليسای کاتوليک رسيد و در دسامبر ۲۰۰۶ از مقام خود استعفا داد چرا که طبق قانون اساسی پاراگوئه، کشيشان نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.


آقای لوگو موفق شد ائتلافی از اعضای اتحاديه های کارگری چپ، کشاورزان فقير و بومی های پاراگوئه يعنی سرخپوستان را عليه حزب حاکم تشکيل دهد.


ژنرال آلفردو استروسنر در سال ۱۹۴۷ رهبری حزب کلورادو را پس از پيروزی در جنگ داخلی پاراگوئه، بر عهده گرفت.


وی تا سال ۱۹۸۹ در راس قدرت بود و تمامی نيروهای نظامی و کارمندان دولتی از جمله معلمان مجبور به عضويت در حزب کلورادو بودند.


از سال ۱۹۸۹ تا پيروزی فرناندو لوگو، چند نفر از کانديداهای حزب کلورادو در انتخابات آزاد ریاست جمهوری پيروز شدند ولی رسوايی های مالی در دهه نود ميلادی، بيکاری و سيستم قضايی وابسته به حزب حاکم، موجب نارضايتی بسياری از مردم در پاراگوئه شد.


XS
SM
MD
LG