لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

رد صلاحیت نامزدهای عضویت اتاق بازرگانی تهران


انتخابات ششمين دوره عضويت در هيات نمايندگان اتاق‌های بازرگانی کشور روز چهارشنبه دوم اسفندماه برگزار خواهد شد.
انتخابات ششمين دوره عضويت در هيات نمايندگان اتاق‌های بازرگانی کشور روز چهارشنبه دوم اسفندماه برگزار خواهد شد.

اعتراض ها به رد صلاحیت نامزدهای عضویت در هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران همچنان ادامه دارد، در حالی که ششمين دوره انتخابات اتاق بازرگاني ايران دوم اسفند ماه ۸۵در سراسر كشور برگزار می ‌شود.


انجمن نظارت بر انتخابات اتاق در نشست روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، صلاحيت ۱۲داوطلب دیگر را مورد تاييد قرار داد. صلاحیت پانزده نامزد که در میان آنان نام محمد نهاونديان رییس کنونی و محمد رضا بهزادیان رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران نیز ديده مي‌شود، مورد تایید قرار نگرفته است.


صلاحیت پانزده نامزد که در میان آنان نام محمد نهاونديان رییس کنونی و محمد رضا بهزادیان رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران نیز ديده مي‌شود، مورد تایید قرار نگرفته است

احمد قاسمي نايب رييس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌هاي بازرگانی، روز دوشنبه، با دفاع از تصمیم انجمن نظارت مبنی بر رد صلاحیت شماری از نامزدها گفت که رد صلاحیت ها بر پایه آيين‌نامه مصوب انجمن صورت گرفته است و اگر مي‌خواهند تعداد داوطلبان بيشتر باشد، به جای اين كه به اعضای انجمن برخي نسبت‌های ناروا مانند طرفداری از برخي افراد يا غیره را بدهند، به فكر تغيير آيين‌نامه باشند.


به گفته احمد قاسمی، اگر انجمن اشتباهی در مورد صلاحيت افراد مرتكب شده باشد، طبيعی است كه مرجع بالاتر به آن رسيدگی خواهد كرد.


محمد نهاونديان، رييس اتاق تهران كه صلاحيتش برای شركت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی از سوی هيات نظارت بر اين انتخابات رد شده است، در نامه‌ای به وزير بازرگانی ايجاد محدوديت در مشاركت فعالان اقتصادی را بر خلاف جهت ‌گيری سياست‌های نظام دانست.


شجاع الدين بازرگانی رييس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی و معاون وزير بازرگانی روز دوشنبه نسبت به سیاسی کردن مشکلات اتاق بازرگانی هشدار داد و گفت نگاه به اتاق‌ بازرگاني كاملا نگاهی بی‌طرفانه و غيرمغرضانه است و افزود که اتاق بازرگانی يک كانون سياسی و خانه احزاب نيست و نبايد با ديد حزبی و جناحی به آن نگريست.


هادی حق‌‏شناس، عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي نیز در واکنش به اختلاف ها بر سر صلاحیت نامزدها پیشنهاد کرد که قوانين و آيين‌‏نامه‌‏هايی مربوط به نهادهايي نظير اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران كه به زمان پیش از انقلاب برمی گردد اصلاح و منطبق بر نیازهای امروزی تغییر داده شوند.


محمدامين هادوی، عضو اتاق بازرگانی تهران، دخالت شورای عالی نظارت کل کشوررا غيرقانونی دانسته و می گوید طبق قانون بايد درتهران هم همانند ساير شهرستان‌ها هيات نظارتی تهران بر انتخابات پایتخت نظارت کند، اما می‌گويند انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ها که چندی پيش در اتاق ايران تشکيل شد کار نظارت بر انتخابات اتاق تهران را انجام می‌دهد که اين مساله خلاف نص صريح قانون است.


دکترعلی رشيدی کارشناس اقتصاد ایران رد صلاحیت خود و دیگران را اقدامی غيرقانونی با هدف محدودکردن مشارکت در انتخابات، ارزيابی می کند و می گوید عده‌ای که وابستگی‌های سياسی خاصی دارند، می‌خواهند حضور و شرکت در انتخابات محدود شود تا دوباره برنده انتخاب شوند.


هم ‌اکنون اتاق تهران حدود ۱۸ هزار عضو دارد، ناظران پيش‌بينی می‌کنند اگر حداقل ۵۰ درصد اين اعضا بتوانند در انتخابات شرکت کنند، دوره مديريت ۲۶ ساله خاموشی بر اتاق ايران به پايان خواهد رسيد

انتخابات ششمين دوره عضويت در هيات نمايندگان اتاق‌های بازرگانی کشور روز چهارشنبه دوم اسفندماه برگزار خواهد شد.


پس از پایان یافتن انتخابات در اتاق های بازرگانی شهرستان ها هیاتی از نمایندگان اتاق ها و نمایندگان وزارت خانه های مربوطه هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران را تعیین می کند که این هیات از میان خود رییس اتاق بازرگانی ایران را انتخاب خواهد کرد.


هم ‌اکنون اتاق تهران حدود ۱۸ هزار عضو دارد، ناظران پيش‌بينی می‌کنند اگر حداقل ۵۰ درصد اين اعضا بتوانند در انتخابات شرکت کنند، دوره مديريت ۲۶ ساله خاموشی بر اتاق ايران به پايان خواهد رسيد.


اما همین ناظران می گویند به ‌نظر می‌رسد علی نقی خاموشی پيشاپيش بزرگ‌ترين برنده اين انتخابات خواهد بود. چون با باطل شدن کارت عضويت بهزاديان رييس سابق اتاق تهران و رقيب اصلی خاموشی برای رياست بر اتاق ايران که در دوره پنجم، ناکام مانده بود، و کنار گذاشتن نهاونديان راه ادامه رياست ۲۶ ساله خاموشی بر اتاق ايران هموارتر می‌شود.
XS
SM
MD
LG