لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۳

«رقابت به يک جناح محدود شده است»


نگهدار: رقابت فقط به يک جناح و بين کسانی که نام اصولگرا بر خود گذاشته اند، محدود شده است.
نگهدار: رقابت فقط به يک جناح و بين کسانی که نام اصولگرا بر خود گذاشته اند، محدود شده است.

رسول منتجب نيا، قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی، در گفت و گو با راديو فردا در مورد آمارنامزدهای اصلاح طلب رد صلاحيت شده، گفت:«آمار حاکيست که در بسياری از حوزه های انتخابيه، ما نامزد نداريم که بتواند با نامزد جناح مقابل رقابت کند.»


وی سخنان مقام های وزارت کشور دولت محمود احمدی نژاد، مبنی بر اينکه صلاحيت چند هزار تن از نامزدها را تاييد کرده اند و نامزدهای اصلاح طلبان رد نشده اند، مغالطه دانست.


آقای منتجب نيا افزود:«دربيش از دو سوم حوزه ها، اشخاصی را که می توانستيم به مردم معرفی کنيم، حذف کرده اند.»


در اين ميان، برخی از چهره های جناح موسوم به محافظه کار، اصلاح طلبان جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که به رغم اطلاع از رد صلاحيت شدن، ثبت نام کردند تا پس از آن اقدام به جو سازی کنند. قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به اين انتقادها گفت:«تمام اين حرف ها، فرافکنی، مغلطه، مزورانه و عوام فريبانه هستند. خودشان می دانند که چه جنايتی واقع شده است و می خواهند افکار عمومی را فريب دهند.»


او اضافه کرد:«دوران اين حرف ها گذشته است و مردم ديگر، فريب اين مغلطه بازی ها را نخواهند خورد.»


به گفته قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی، «دستگاه های تبليغاتی و بيت المال و بودجه دراختيار آقايان است و دارند می تازند.»


«اين مسايل درتاريخ ثبت خواهد شد که دولت نهم دست به چه اقداماتی زد و چگونه می کوشد مردم را از طريق رسانه های تحت اختيار خود اغفال کند.»
رسول منتجب نیا قایم مقام حزب اعتماد ملی

رسول منتجب نيا با اشاره به اينکه نمونه های فراوانی از اين دروغ ها، هتک حرمت ها و تضييع حقوق مردم در تاريخ وجود دارد، گفت:«اين مسايل درتاريخ ثبت خواهد شد که دولت نهم دست به چه اقداماتی زد و چگونه می کوشد مردم را از طريق رسانه های تحت اختيار خود اغفال کند.»


وی تاکيد کرد که چنين اقداماتی، مردم را اغفال نخواهد کرد و تنها به بی اعتمادی آنان به «نظام و مسئولين» منجر خواهد شد.


آقای منتجب نيا به اين پرسش که تا چه اندازه به موفقيت رايزنی های آقايان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و کروبی اميد وجود دارد، پاسخ داد:«ما اميدواريم، چون کاری که انجام گرفته است، ضربه سنگينی به اساس نظام به شمار می رود. فقط بحث اصلاح طلبان نيست. جمع عظيمی از نيروهای باسابقه و نخبه کشور را رد صلاحيت کرده اند و يا به آنها گفته اند که صلاحيت شان احراز نشده است. حال، مسئولين بايد از حقوق اين جمع عظيم مردم که ضايع شده است، دفاع کنند.»


«جمهوری اسلامی مغرور شده است»


فرخ نگهدار، از اتحاد جمهوريخواهان ايران، در لندن، در گفت و گو با راديو فردا، با اشاره به اينکه هميشه مشکل هيات های اجرايی و نيز شورای نگهبان وجود داشته است، که مخالفان حذف می کرده اند، گفت:«در عين حال، قانون انتخابات، بخش های وسيعی از جامعه را از شرکت در انتخابات محروم می کرده است.»


وی در مورد هدف رد صلاحيت های گسترده کنونی نامزدهای انتخابات اعتقاد دارد که «مغرور شدن حکومت جمهوری اسلامی به خاطر شکست دادن جناح های طرفدار گشايش بيشتر، چه در رابطه با مردم و چه با آزادی ها و تحولات داخلی اصلاحات و چه در رابطه با دنيا، در اين مورد موثر بوده است.»


آقای نگهدار اضافه کرد:«رهبری جمهوری اسلامی و جناح مسلط درجمهوری اسلامی ارزيابی غلطی از روند جامعه در درازمدت دارند. در همين ارتباط، رهبری جمهوری اسلامی می کوشد تمام مراکز قدرت در ايران را در اختيار خود گيرد. اين موضوع، يادآور سال های پايانی رژيم گذشته است که به خود مغرور شده بود.»


او افزود:«وضعی که اين مرتبه پيش آمده، با دفعات گذشته متفاوت است. در دفعات قبل، رقابت در درون سيستم تا حدی پذيرفته شده بود و کشمکش بر سر ميزان سهمی بود که به هر جناح می رسيد. اما اين مرتبه، رقابت ميان جناح های اصلی تشکيل دهنده جمهوری اسلامی، نامشروع تلقی شده است و رقابت فقط به يک جناح و بين کسانی که نام اصولگرا بر خود گذاشته اند، محدود شده است.»


آقای نگهدار اشاره کرد که در چنين وضعيتی، «تمام کسانی که از محمود احمدی نژاد ناراضی اند و يا تدابير رهبر جمهوری اسلامی را به صلاح مملکت تشخيص نمی دهند، عوامل آمريکا يا خائن ناميده شده اند که حقی برای شرکت در انتخابات ندارند.»


با اين همه، اين فعال سياسی اظهار عقيده کرد که رهبری و ارگان های جمهوری اسلامی به دليل وجود تضادها و شکاف های بسيار در درون جمهوری اسلامی نمی توانند مانند رژيم های ديکتاتوری، همانند رژيم صدام حسين، در مرحله فعلی درمورد تمام نامزدهای انتخابات تصميم بگيرند و ليست واحدی را ارائه کنند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG