لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

ایران: تصویب قطعنامه جدید غیرقانونی است


غلامحسین الهام سخنگوی دولت ایران. عکس از خبرگزاری فارس.
غلامحسین الهام سخنگوی دولت ایران. عکس از خبرگزاری فارس.

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران، روز شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: « تصويب يک قطعنامه جديد عليه ايران غير قانونی است و مانند آب در هاون کوبيدن است.»


آقای الهام افزود: «ورود دوباره شورای امنيت به موضوع هسته ای نشان از بی مبنايی و فقدان توجيه قانونی و حقوقی دارد و برخلاف منشور سازمان ملل متحد است.»


سخنان آقای الهام در حالی بيان می شود که شورای امنيت درباره قطعنامه تازه عليه ايران، احتمالا روز دوشنبه رای گيری می کند و متن نهايی شده پيش نويس، روز جمعه ميان اعضای شواری امنيت توزيع شده است.


اين رای گيری قرار بود روز جمعه انجام شود ولی فرانسه و بريتانيا رای گيری درباره پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را به تعويق انداخته اند تا بتواند حمايت چهارعضو غير دائم شورای امنيت را از اين قطعنامه جلب کنند.


فرانسه و بريتانيا می کوشند با همراه کردن چهار کشور؛ ليبی، اندونزی، آفريقای جنوبی و ويتنام اين قطعنامه را به رای مثبت تمامی پانزده عضو شورای امنيت به تصويب برسانند.


جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد گفت: «حمايت گسترده از قطعنامه پيام سياسی روشنی برای ايران ارسال خواهد کرد.»


«ورود دوباره شورای امنيت به موضوع هسته ای نشان از بی مبنايی و فقدان توجيه قانونی و حقوقی و برخلاف منشور سازمان ملل متحد است.»
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت

تاکنون شورای امنیت دو قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است و از تهران خواسته غنی سازی را متوقف کند، ولی مقام های ایرانی از پذیرش این درخواست سر پیچی کرده اند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا، سخنگوی دولت گفت: «اين پيگيری ها نشان می دهد که موضوع هسته ای ايران، بهانه ای بيش نيست و تنها دشمنی با ملت ايران است و اين اقدامات بيانگر مخالفت با توسعه و پيشرفت علمی و فنی ملت ماست.»


آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد ساختن بمب اتمی است ولی تهران همواره برنامه هسته ای خود را صلح آميز و برای توليد برق دانسته است.


آقای الهام همچنين از محمود احمدی نژاد برای پيشبرد «اهداف هسته ای ايران» ستايش کرد و آن را در راستای خواسته های رهبر جمهوری اسلامی ایران دانسته و گفت: «مقام معظم رهبری همواره منوياتی داشته و دارند اما چه کسی بايد آنها را عملی می کرد. ايشان در گذشته نيز اموری را خواستار بودند اما تعلل زيادی شد.»


دفاع از سیاست خارجی دولت نهم


آقای الهام در پاسخ به اين سئوال که برخی منتقدان مي گويند دولت نهم ديواری را در عرصه سياست خارجی به دور خود کشيده است، گفت: «دولت ديواری جز حفظ منافع کشور ندارد.»


وی افزود حجم ارتباطات ایران در دولت نهم بسيار وسعت گرفته که اين مساله را هم ناظران بيطرف و هم ناظران طرفدار می بينند.


سخنانی آقای الهام در حالی بيان می شود که حسن روحانی، مسئول پيشين تيم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه سياست خارجی دولت را به باد انتقاد گرفته بود و گفته بود: «دنيای امروز به سوی وحدت و تبادل بيشتر پيش می رود. در دنيای امروز ما به سياست خارجی خوب نياز داريم و حرف هايی بايد بزنيم که تکبير آفرين نباشد، درشتگويی نکنيم. اينها سياست خارجی را درست نمی کند؛ سياست خارجی يعنی راه و روش سلوک با دنيا که يا تهديدی را کم کند و يا منفعتی را جذب کند.»


حسن روحانی این سخنان را، یک روز پس از ستایش آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، از نقش محمود احمدی نزاد برای پیشبرد برنامه هسته ای ایران، بیان کرده بود.


XS
SM
MD
LG