لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

پايان اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران


پایان اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران
پایان اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران
شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، شامگاه جمعه، ۱۰ شهريور ماه، با صدور بيانيه‌ای در ۱۱ بند به کار خود پايان داد. در بيانيه پايانی از استفاده صلح جويانه از انرژی هسته ای حمايت شده ولی به رغم گزارش‌های اوليه، هيچ اشاره‌ای به بحران سوريه ديده نمی‌شود.

در اين مراسم که با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ایران که ریاست اين اجلاس را برعهده داشت، آغاز شد و چندين سند به تصويب رسيد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «بيانيه‌ی نهايی اجلاس» شامل يازده بند، از جمله در مورد «مديريت مشترک جهانی»، «اشغال اراضی فلسطينی»، «پرهيز از ملاحظات سياسی در موارد حقوق بشر»، «امحای سلاح‌های هسته‌ای»، «حق کشورها در استفاده‌ی صلح‌جويانه از انرژی هسته‌ای»، «منع تهديد يا حمله به حمله تأسيسات هسته‌ای» و «پرهيز از اجرای قوانين و تحريم‌های يک‌جانبه عليه کشورها»، به تصويب اعضا رسيد.

اجلاس سران روز پنجشنبه با سخنان آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران آغاز شد که در آن به اسرائيل انتقاد و حمله کرد و از شورای امنيت سازمان ملل هم انتقاد کرد و گفت ايران به دنبال سلاح اتمی نيست.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل که در اجلاس غیر متعهدها شرکت کرده بود، در واکنش به سخنان مقامات ايران در مورد محو کردن اسرائيل گفت: «من سرسختانه تهديدها از سوی هر کدام از کشورهای عضو مبنی بر حذف ديگری و تلاش‌ها برای انکار وقايع تاريخی از جمله هولوکاست را محکوم می‌ کنم.»

اجلاس سران کشورهای غيرمتعهد در ايران روز پنجشنبه شاهد انتقاد رييس جمهوری مصر از سرکوب ها در سوريه بود و گزارش ها حاکی است ترجمه گفته های آقای مرسی در مورد سوريه، با تحريف و به شکلی ديگر انجام شده است.

محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، روز پنجشنبه، ۹ شهريور ماه، در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران از حکومت سوريه انتقاد کرد و رژيم بشار اسد را نظامی «سرکوبگر» دانست. در اعتراض به اين سخنان، هيات سوری اجلاس را ترک کرد.

رييس جمهوری مصر در سخنان خود خواستار توقف خشونت در سوريه با «دخالت فعال» شد. وی اظهار داشت: «ما نمی توانيم خونريزی در سوريه را متوقف کنيم جز اينکه همه ما دخالت فعالی در اين زمينه داشته باشيم.»

در همین حال، دبيرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه، نهم شهريورماه، در سخنرانی خود در دانشکده ارتباطات وزارت خارجه ايران به حاکمان جمهوری اسلامی گوشزد کرد که «بسيار مهم» است که در انتخابات رياست جمهوری سال آينده «صدای مردم ايران» را بشنوند.

به گفته بان گی مون در اين سخنرانی که متن کامل آن در وب‌سايت سازمان ملل آمده است، او همچنين از مقامات ايران خواستار آزادی رهبران اپوزيسيون، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران زندانی در ايران شده است.

با تصویب سران جنبش عدم تعهد، کشور ونزوئلا میزبان بعدی اجلاس این جنبش خواهد بود.
XS
SM
MD
LG