لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

تصميم تاريخی سران اتحاديه اروپا مبنی بر کاهش بودجه اين نهاد


عکس گروهی رهبران اروپا پیش از آغاز مذاکرات در بروکسل
عکس گروهی رهبران اروپا پیش از آغاز مذاکرات در بروکسل
به گزارش شبکه «سی ان ان»،سران اتحاديه اروپا، برای نخستين بار در تاريخ اين نهاد بر سر کاهش ميزان مخارج هفت ساله خود به توافق رسيدند. اين تصميم بی سابقه روز جمعه بيستم بهمن ماه و در پی جلسه ای در شهر بروکسل اتخاذ شد.

بر اساس اين گزارش، مصوبه جديد بازه زمانی مابين سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، را شامل می شود و بودجه اتحاديه اروپا را به ۹۰۸ ميليارد يورو محدود می کند. در همين حال سقف هزينه اتحاديه اروپا ۹۵۹ ميليارد يورو اعلام شده است.

پيش از اين تصميم و در ابتدای امر، کميسيون اروپا که به عنوان بازوی اجرايی اتحاديه اروپا عمل می کند، ميزان پنج درصد افزايش بودجه برای هفت سال آينده درخواست کرده بود.

در واکنش به توافق رهبران اتحاديه اروپا مبنی بر کاستن از بودجه هفت ساله اين مجموعه، هرمان ون رامپوی، رئيس شورای اروپا با استقبال از تصميم روز جمعه اعلام کرد که چنين اقدامی در راستای رشد و افزايش توان رقابتی اين نهاد در آينده بوده و در عين حال اعتراف کرد که «رسيدن به چنين توافقی آسان نبود و طولانی ترين مذاکرات دوره مسؤوليت مرا طلب می کرد.» اين مقام ارشد اروپايی در ادامه سخنان خود با تقدير از تصميم سران تأکيد کرد که «چنين دستاوردی ارزش اين مقدار زحمت را داشت.»

در اين مرحله و پس از تصويب رهبران، برنامه هفت ساله مالی می بايست به تأييد پارلمان اروپا نيز برسد.

رئيس شورای اروپا در ادامه صحبت های خود تصريح کرد که اگرچه اين تصميم برای تمامی ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا «بی عيب» نبوده، اما انتخاب اين گزينه «واقع گرايانه» به خوبی نشان داد که سران اتحاديه اروپا در دورانی که مشکلات اقتصادی در سراسر منطقه به چشم می خورد به درستی به وظيفه خود عمل کرده اند.

در برنامه مالی جديد تلاش شده سرمايه گذاری در بخش های آموزش، پژوهش و توسعه افزايش يافته و بر روی رشد و ايجاد اشتغال تمرکز شود. در عين حال مبارزه با «بيکاری جوانان» و «بهبود شبکه های حمل و نقل» از ديگر رئوس اين بودجه اعلام شده است.

در عرصه جهانی نيز،‌ کمک به توسعه کشورهای فقير جهان، و نقش اتحاديه اروپا در حل و فصل مسائل مهمی از قبيل تغييرات آب و هوا و امنيت هسته ای از ديگر موارد گنجانده شده در بودجه جديد اتحاديه اروپا معرفی شده است.
XS
SM
MD
LG