لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

اتحادیه اروپا تحریم ها عليه ايران را اجرا می کند


اتحادیه اروپا تصميم گرفت با در پيش گرفتن سياستی مشترک راه را برای تحريم های بيشتر هموار کند.
اتحادیه اروپا تصميم گرفت با در پيش گرفتن سياستی مشترک راه را برای تحريم های بيشتر هموار کند.

وزيران امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، روز دوشنبه، ۲۳ آوريل در لوکزامبورگ، اجرای تحريم های سازمان ملل عليه ايران را تصويب کردند.


اين تصميم دو روز پيش از ديدار خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، مسئول مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی گرفته شد. قرار است اين دو، در ترکيه در مورد از سرگيری مذاکرات هسته ای بين ايران و اتحاديه اروپا با يکديگر صحبت کنند.


تحريم های سازمان ملل عليه افراد و سازمان هايی است که با برنامه های هسته ای و يا موشکی ايران در ارتباط هستند.


طبق قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل دارايی اين افراد و يا سازمان ها مسدود می شود و مسافرت اين افراد به خارج از ايران ممنوع می شود. فهرستی از ۲۸ شخصيت حقوقی و حقيقی تهيه شده که دارايی آنها ضبط شده و تمامی ارتباطات مالی و غيرمالی آنها ممنوع اعلام می شود.


احمدی نژاد:«ما لازم نداريم کسی حرف های آمريکا را برای ما ترجمه کند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزيران امور خارجه ۲۷ کشوراروپايی در گردهم آيی روز دوشنبه در لوکزامبورگ تصميم گرفتند با در پيش گرفتن سياستی مشترک راه را برای تحريم های بيشتر هموار کنند.


اتحاديه اروپا می تواند در آينده اسامی جديدی را به ليست سازمان ملل اضافه کند و از ورود آنها به ۲۷ کشور اتحاديه اروپا جلوگيری به عمل بياورند و دارايی های آنها را مسدود کنند.


«اروپا مستقل عمل کند»



همزمان با تصویب تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه در مصاحبه ای با « تی وی ای»، تلويزيون دولتی اسپانيا، به اتحاديه اروپا توصيه کرد که در مذاکرات هسته ای با ايران از آمريکا فاصله بگيرد و نظرات خود را ارايه دهد.


این سخنان دو روز پیش از ديدار خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، مذاکره کننده اصلی هسته ای ايران عنوان شده است.


رييس جمهوری ايران که در باغ رياست جمهوری با خبرنگار اسپانیایی صحبت می کرد، گفت: «اگر اتحاديه اروپا می خواهد نقشی بين المللی داشته باشد، بايد به طور مستقل عمل کند.»


محمود احمدی نژاد افزود «ما لازم نداريم کسی حرف های آمريکا را برای ما ترجمه کند.»


در اين مصاحبه رييس جمهوری ايران از مقاصد صلح جويانه برنامه هسته ای ايران دفاع کرد و گفت ايران به دنبال بمب هسته ای نيست.


آمریکا و اتحاديه اروپا به برنامه هسته ای ایران مظنون هستند و اين کشور را متهم می کنند که در تلاش است تا به سلاح هسته ای دست يابد، اما رهبران جمهوری اسلامی اين اتهام را همواره رد کرده و گفته اند که هدف برنامه های هسته ای، توليد برق است.


XS
SM
MD
LG