لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

«قوه قضائیه در اکثر زندان ها دست به اعدام های مخفیانه زده است»


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
کمپین بین المللی حقوق بشر ایران در گزارشی جزییات بیش از یکصد مورد اعدام مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد را منتشر کرده است. در میان اعدام شدگان، یک شهروند از نیجریه، تعدادی از افغانستان و بقیه از ایران هستند و اتهام بیشتر آن ها جرائم مرتبط با مواد مخدر، خرید و فروش و یا نگهداری آن بوده است. هادی قائمی، سخنگوی این کمپین به رادیو فردا می گوید قوه قضائیه در اکثر زندان ها دست به اعدام های مخفیانه زده است.

هادی قائمی درباره اعدام های مخفی در ایران می گوید: اعدام های مخفيانه اعدام هايی هستند که خبرش در حد مقامات قضايی و زندان منتشر می شود و نه حکمی به وکيل ابلاغ می شود که اعدام در شرف وقوع است و نه به خانواده زندانی خبری ابلاغ می شود و نه حتی خود زندانی تا چند ساعت پيش از اجرای حکم از آن خبردار می شود.
در مورد اعدام های مخفيانه، مقامات هيچ گونه خبررسانی نمی کنند و کل پروسه اعدام و خبر آن درون قوه قضائيه و زندانی که حکم در آن اجرا می شود باقی می ماند و سعی می شود که هيچ گونه اطلاع رسانی در مورد آن انجام نشود.
با اين ترتيب و وقتی که اين قبيل اعدام ها به اين صورت مخفيانه انجام می شود، شما اين اطلاعات را به چه صورت از کجا به دست می آوريد؟ با توجه به اينکه اطلاعات شما شامل مشخصات کامل و نام و محل اعدام فرد مجازات شونده نيز می شود؟
اسامی که ما امروز منتشر کرده ايم توانسته ايم از درون اسناد قوه قضائيه و زندان وکيل آباد به دست بياوريم. يعنی کسانی که به اين آمارها يا ليست اسامی اعدام شدگان دسترسی داشته اند، توانسته اند آن را با جزييات دقيق به اطلاع ما برسانند.
همچنين توجه کنيد که زندان وکيل آباد بيش از ده هزار زندانی دارد و وقتی اين اعدام ها در اين سطح دسته جمعی و وحشيانه اجرا می شود، طبيعی است که زندانيان بندهای ديگر از اين اتفاق مطلع می شوند و خبرش را به بيرون از زندان می رسانند.
بر اساس گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر ، اسامی اين ۱۰۱ نفری که اعلام شده است به اعدام های مخفيانه زندان وکيل آباد مشهد مربوط می شود. آيا در زندان های ديگر ايران هم چنين اعدام های مخفيانه ای انجام می شود؟
بله. گر چه اطلاعات دقيق و جزيی در مورد اعدام در ساير زندانها به دست ما نرسيده است ولی در چندين زندان ديگر از جمله زندان تايبند، زندان کارون اهواز و زندان اروميه اخباری از اين دست به ما رسيده است.
ما بر اين باوريم که کلا در طی دو سال و نيم گذشته قوه قضائيه در اکثر زندان های ايران دست به اعدام های مخفيانه زده است که شايد چيزی بالاتر از هزار نفر قربانی اجرای حکم اعدام مخفيانه شده باشند.
نکته مهم ديگر اين است که اکثر اين اعدام ها در پی برگزاری دادگاه های بسيار کوتاه، سريع و بدون تحقيقات عادلانه انجام شده است.
آيا اسامی اين ۱۰۱ نفر در ميان اسامی اعلام شده توسط سازمان عفو بين الملل هم ذکر شده يا اين اسامی غير از آن ۵۴۶ نفر اعلام شده توسط سازمان عفو بين الملل است؟
نه آمده اند. آن ۵۴۶ نفر شامل ۲۴۶ نفری است که اسامی آنها در رسانه های ايران اعلام شده است و خبر اعدام آنها به شکل رسمی گفته شده و ۳۰۰ نفر ديگرشان در وکيل آباد به طور مخفيانه اعدام شده اند. البته حداقل ۳۰۰ نفر . چرا که ما نمی دانيم دقيقا چند نفر بوده اند و ممکن است بسيار بالاتر از اين رقم هم بوده باشد.
در اين گزارش آمده بود که تعدادی از اين ۱۰۱ نفر تبعه کشورهای خارجی هستند. همين طور است؟ از چه کشورهايی هستند؟
اکثريت کسانی که اعدام شده اند و تبعيت خارجی دارند از کشور افغانستان هستند البته از کشورهايی مثل غنا و نيجريه هم افرادی هستند که در ميان اعداميان بوده اند.
نکته مهم اين است که دولت ايران به هيچ وجه به سفارت ها و ديپلمات های اين کشورها خبر اعدام تبعه آنها را اعلام نکرده است.
تمامی اين اعدام های مخفيانه مربوط به جرايم مواد مخدر است؟
از قرار معلوم بله. تا وقتی که جزييات بيشتری در مورد پرونده ها منتشر نشده است بايد بگويم بله.
ولی بر اساس اطلاعاتی که از درون زندان به ما رسيده و يا از سوی کسانی که تا حدی به درون سيستم قوه قضائيه دسترسی دارند، به نظر می رسد که اکثر اعدام هايی ها از متهمان مربوط به مواد مخدر بوده و نکته مهم اين است که هيچ گونه تحقيقاتی انجام نمی شود که آيا اين افراد واقعا مجرم هستند يا خير.
در بسياری از موارد دادگاه ها به صورت بسياری سريع و فرمايشی برگزار شده و تند تند اين گونه احکام صادر می شوند.
XS
SM
MD
LG