لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

اگزون موبایل با ارزشترین شرکت جهان


اخیرا لوموند روزنامه فرانسوی در مقاله ای لیست با ارزشترین شرکت های جهان را منتشر کرده است. شرکت نفتی اگزون موبایل در صدر جدول می باشد و شرکت های جنرال الکتریک و مایکروسافت در مکانهای بعدی قرار گرفته اند. پس از این سه شرکت آمریکایی نام گازپروم شرکت روسی به چشم می خورد که در زمینه تولید گاز فعال است.



ارزش سهام بیست شرکت برتر جهان از سال 1986 تا سال 2006 ده برابر شده است.ارزش سهام اگزون موبایل در بیست سال گذشته از 44 میلیارد دلار به 406 میلیارد دلار افزایش یافته است ...

این مقاله یاداور می شود که ارزش سهام بیست شرکت برتر جهان از سال 1986 تا سال 2006 ده برابر شده است. به عنوان نمونه ، ارزش سهام اگزون موبایل در بیست سال گذشته از 44 میلیارد دلار به 406 میلیارد دلار افزایش یافته است. این نکته نیز قابل تامل است که در سال 1986 هفت شرکت از بیست شرکت برتر جهان ژاپنی بودند. ولی در لیست سال 2006 تویوتا تنها نام ژاپنی بود که به چشم می خورد .



مبنای سنجش در این مقاله، صرفا ارزش سهام شرکت ها در بازار بورس است. به عنوان نمونه شرکتی مانند ایکیا سوئد که یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای فروش وسایل دکوراسیون داخلی خانه در سطح جهان است ، به دلیل عدم حضورش در بورس ، در این رده بندی جایی ندارد.


طبق این مقاله، حدود سی در صد از صد شرکت برتر بازار بورس جهان، در زمینه امور مالی فعالیت می کنند. گروه مالی سیتی گروپ پنجمین شرکت با ارزش دنیا بشمار می آید.


غولهای جدید روسی ، چینی وهندی



مقاله لوموند می افزاید که کشورهای روسیه و چین از مکانیسم بورس برای خصوصی سازی شرکت های دولتی استفاده می کنند. به گفته همین روزنامه ، حضور در بورس باعث شفافیت فعالیت های این شرکت ها شده است که موظفند اطلاعات روشنی از عملکرد خود در اختیار سهامداران شان قرار دهند.



در این مقاله به غولهای چینی و هندی در بازار بورس و قدرت روزافزون آنان برای خریدن شرکت های خارجی اشاره شده است. به عنوان نمونه از شرکت هندی تولید فولاد تاتا استیل یاد شده که آماده خریدن شرکت هلندی-انگلیسی کوروس است.


لوموند می افزاید در کشور فرانسه برخلاف چین و روسیه که چند سالی است به بازار آزاد پیوسته اند چندان اشتیاقی برای شرکت ها برای پیوستن به بورس وجود ندارد. در هفت سال گذشته حدود 600 شرکت فرانسوی سهام خود را از بورس فرانسه بیرون کشید ه اند. اغلب این شرکت ها دلیل عدم حضور خود را در بورس "تکنیکی" عنوان می کنند.


XS
SM
MD
LG